آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

محتوای جدول

حتما بارها پیش از این نیز شنیده اید که، اول ایمنی و بعد کار! در صنایع گوناگون نیز این شعار در حال اجرا شدن می باشد و افرادی بر این امر نظارت خواهند داشت.

برای اطلاع از این که در کدام قسمت ها نیاز به داشتن ایمنی بیش تر، نحوه برقراری این ایمنی، تخمین میزان خسارات ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی و …، از کارشناسان این زمینه که از طریق آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار که از آن با نام آزمون HSE نیز یاد می شود، وارد این عرصه شده اند، بهره برده می شود.

متقاضیان برای ورود در این عرصه، نیاز به بررسی شرایط ورود به آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار و شرکت در آن دارند. شرایط کلی این آزمون در ادامه مطرح گشته است.

برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری و شرایط آن ، دیگر مقاله های ما را نیز مطالعه فرمایید.

آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

  • اعتقاد به دین مبین اسلام و اهتمام عملی به قوانین این دین (و یا یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • عدم سو پیشینه
  • نداشتن اعتیاد به هیچ گونه از مواد مخدر
  • عدم وابستگی و یا سابقه حضور در هر یک از گروه ها و یا گروهک های مخالف اسلام و یا مخالف کشور
  • داشتن دانشنامه کارشناسی و یا بالاتر غیر معادل سازی شده، در یکی از رشته های امتحانی در دانشگاه های معتبر و مورد تأیید داخلی یا خارجی
  • حداقل داشتن سن 25 سال تمام
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم از خدمت عمومی برای داوطلبین مرد
  • داشتن سلامت جسمانی مطابق با رشته و آزمون ثبت نام کرده

شرایط اختصاصی شرکت در آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

همان طور که گفته شد برای این آزمون نیاز به داشتن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس، در یکی از رشته های مربوطه می باشید. این رشته ها شامل:

  • فیزیک؛ کد 484
  • طب کار؛ کد 485
  • ایمنی صنعتی؛ کد 486
  • بهداشت صنعتی؛ کد 487
  • بهداشت حرفه ای؛ کد 489
  • حفاظت و بهداشت کار؛ کد 981
  • شیمی؛ کد 987

لذا متقاضیانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی در هر یک از این رشته ها باشند، می توانند در آزمون نام برده شرکت نمایند.

شرط دوم برای آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار، داشتن سابقه کار مربوط به شاخه انتخابی می باشد.

داوطلبین اگر در هر یک از رشته های نام برده بالا فارغ التحصیل شده باشند، لازم است حداقل 5 سال تمام، سابقه کار در آن رشته در حوزه ایمنی و حوادث ناشی از کار داشته باشند.

اگر داوطلبی قصد شرکت در این آزمون و گرفتن پروانه کارشناس رسمی خود می باشد، اما مدرک لیسانس وی، در رشته های نام برده نبوده است، می تواند در این آزمون به شرط داشتن حداقل 15 سال سابقه کاری در حوزه امور حوادث کار، با هر نوع مدرک لیسانسی شرکت نمایند.

آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

نحوه برگزاری آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

مطابق آن چه مصوب شده است، برگزاری این آزمون تنها به دو بخش مرکز کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضائیه، محول شده است.

مرکز کارشناسان رسمی دادگستری در سال های 71، ۷۵، ۷۷، ۸۱، ۸۲، ۸۴، ۸۶، ۸۸ و ۹۰ برگزار شده است که با توجه به اعلام نیاز از سوی مجماع مختلف به این کارشناسان، تصمیم بر اجرای مجدد این آزمون در سال 98 گرفته شده است.

لازم به یادآوری است که:

کارشناسان پذیرفته شده در ای دو مرکز، هیچ تفاوت اساسی با یکدیگر نخواهند داشت و حتی شرح وظایف و درآمد (حق الزحمه) آن ها نیز مطابق با هم تعریف شده اند.

این آزمون با تغییر از سوالات کتبی و تشریحی در سال های گذشته، به سوالات تستی، کار را برای متقاضیان ساده تر کرده است.

همان طور که مشاهده می کنید، هیچ روند خاصی در زمان اجرای این آزمون ها وجود ندارد و تنها با توجه به نیاز کشور، تصمیم به برگزاری و انتخاب کارشناسان گرفته می شود، لذا مشخص نیست این آزمون با وقفه طولانی در آینده برگزار خواهد شد و یا خیر؛

لذا این فرصت را در سال جاری از دست ندهید و اگر فکر می کنید برای شروع مطالعه این آزمون کمی دیر شده است بهتر است سریعا با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید و از منابع مطالعاتی ذکر شده در ادامه بهره ببرید.

منابع مطالعاتی آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

با توجه به آن که مراکز برگزاری این آزمون ها، به هیچ منبع و یا مرجع مطالعاتی برای داوطلبین اشاره ای نمی کنند، تنها و بهترین منبع را می توان استفاده از سوالات آزمون های سال های پیش که برگزار شده اند، دانست.

برای این منظور می توانید از کتاب های مرجع زیر که توسط مشاوران مرکز بررسی و تأیید شده اند استفاده کنید:

نام کتاب نویسنده انتشارات
كتاب مرجع قوانین ایمنی و حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهندس مجيد ميربد انتشارات پارسیا
ایمنی و بهداشت محیط کار مهرداد بیات / الناز بیات ادیبان روز

با مطالعه این کتب می توانید به سطح آمادگی بالایی در این آزمون برسید که برای موفقیت شما تأثیر به سزایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که:

برای برنامه ریزی دقیق مطابق با کتب نام برده، حتما با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید تا در کوتاه ترین زمان بتوانید بهترین بهره را از این کتب ببرید و بهترین نتایج را کسب کنید.

مختصری از شرح وظایف کارشناسان رسمی حوادث ناشی از کار

کارشناسان این بخش مستقیما با صنایع مختلف در ارتباط خواهند بود و مطابق با گرایش خود به کنترل و بررسی سطح ایمنی و الزامات اجرایی ان ها در کارگاه ها و کارخانه ها می پردازند. لذا می توان وظایف آن ها را به شکل زیر شرح داد:

  • تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار صورت پذیرفته در آن محل (بدون اظهار نظری در راستای خسارت جانی و مالی صورت پذیرفته، چرا که تخصص کارشناسی دیگری این موضوع خواهد بود)
  • اظهار نظر در راستای شکایت محتمل فی ما بین کارفرما و کارگر در راستای اجرای قانون کار و یا قوانین بیمه و تامین اجتماعی
  • اظهار نظر در راستای اختلافات ناشی از اعتلافات دسته جمعی و طرح های طبقه بندی مشاغل و پاداش های افزایش تولید
  • امکان سنجی رخ داد حوادث ناشی از کار در مراکز، کارگاه های تولیدی و کارخانجات تازه تاسیس و رفع مشکلات حادثه آفرین 
  • و …

روند پذیرش به عنوان کارشناس رسمی در زمینه حوادث ناشی از کار

بعد از شرکت در آزمون کتبی و اعلام نتایج در صورتی که داوطلبین موفق به کسب حدنصاب علمی در این آزمون (که برای داوطلبین عادی و بدون سهمیه نمره 12 از 20 در نظر گرفته شده است)، به یک مصاحبه حضوری دعوت می شوند که از طریق سایت سنجش به آن ها اعلام می گردد.

مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری به دو بخش عقیدتی-سیاسی و علمی تقسیم می شود. برای اطلاع از سوالات و نحوه برگزاری این مصاحبه ها می توانید به مقاله مربوط به همین موضوع مراجعه کنید.

لازم ه ذکر است در صورتی که نام داوطلبی در میان دعوت شدگان به مصاحبه باشد، ملزم به پرداخت هزینه شرکت در مصاحبه خواهد بود که هزینه آن یک میلیون و پانصد هزار ريال، معادل یکصد و پنجاه هزار تومان (150/000 تومان)، در نظر گرفته شده است.

در صورتی که از این مصاحبه نیز با موفقیت رد شوند، به بخش کارورزی و کارآموزی معرفی و حداقل یک سال به آموزش زیر نظر متخصصین این حرفه مشغول می شوند.

این بخش نیز همراه با هزینه برای داوطلب خواهد بود که برای اطلاع از تمام این هزینه ها، پیش از این که ثبت نام خود را نهایی کنید و وجه آن را پرداخت کنید، می توانید با مشاوران ما در تماس باشید؛ چرا که هزینه ثبت نام به هیچ عنوان قابل عودت نمی باشد.

داوطلبین شرکت در آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار همه روزه می توانند برای دستیابی به اطلاعات کامل در راستای موفقیت در این آزمون، با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند و سوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذارند.

به علاوه مهم ترین بخش موفقیت در این آزمون یعنی نمونه سوالات آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار را از آن ها درخواست نمایند تا با پاسخ تشریحی در اختیار آن ها قرار بگیرد.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا