کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی

کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی

محتوای جدول

با رشد محبوبیت رشته های مختلف ورزشی در تمام جوامع و بدل شدن موفقیت در این رشته ها به یک پیروزی و موفقیت ملی ، تلاش برای کشف و رشد استعدادهای ورزشی در افراد، به یک علم تبدیل شده است که نیاز به نظرات و بررسی های کارشناسانه خواهد داشت.

یکی از عمده وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی نیز تلاش برای ساماندهی همین نیاز و موارد مشابه است که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته شده است.

تمام ورزشکاران با هر رده اعم از آماتور تا حرفه ای، نیاز دارند تا عوامل مختلفی هم چون سلامت ورزشکار در حین انجام ورزش، نحوه طراحی ابزارهای لازم برای رشته ورزشکار، مدیریت و برنامه ریزی برای تمرین ها، مسابقات، و… که باید تماماً از نقطه نظر علمی مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت منجر به کسب یک نتیجه مطلوب در سطوح بالا و بین المللی گردد.

حل و فصل اختلافات این حوزه نیز با اظهارنظر کارشناسان این رشته نیز می تواند خاتمه یابد و در این راستا نیز در دادگاه های رسمی از این افراد بهره برده می شود.

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی و کسب مجوز کارشناس رسمی این حوزه نیز لازم است که از شرایط این آزمون و جزئیات برگزاری آن مطلع باشند که در ادامه تلاش شده است تا به این موارد پرداخته شود.

برای این منظور داوطلبین در ابتدا باید از داشتن هر دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تعیین گردیده توسط این ارگان اطمینان حاصل نمایند.

کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی

شرایط عمومی آزمون کارشناس رسمی 

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته تربیت بدنی ، مانند دیگر  آزمون های کارشناس رسمی دادگستری ، شرایط عمومی به شکل زیر تعریف شده است که داوطلبین ملزم به داشتن تمام موارد می باشند:

  • ایمان و التزام عملی به دین مبین اسلام و دستورات مطرح شده در آن
  • اعتقاد به یکی از ادیان الهی دیگر که در متن قانون اساسی به آن ها اشاره شده و به رسمیت شناخته شده اند.
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن اعتیاد به هر یک از انواع مواد مخدر و دخانیات
  • عدم وابستگی به هر یک از گروهک ها و یا گروه های سیاسی ضد نظام و معاند با اصل جمهوری اسلامی ایران
  • عدم وابستگی به گروهک ها و یا گروه های ضد اسلام
  • داشتن سلامتی جسمانی و محرز گردیدن سلامت فیزیکی و روانی فرد با ارائه گواهی از سوی پزشکان مورد قبول دادگستری
  • دارا بودن کارت پایان خدمت و یا داشتن معافیت دائم از خدمت سربازی وظیفه عمومی برای متقاضیان مرد
  • داشتن حداقل مدرک فراغت از تحصیل و یا دانشنامه در مقطع کارشناسی در دانشگاه های گوناگون معتبر داخلی و یا دانشگاه های مختلف خارجی و مورد تأیید وزارت علوم

لازم به ذکر است که مدرک کارشناسی متقاضیان نباید به صورت معادل سازی شده باشد و اصل مدرک مورد پذیرش وزارت علوم باید ارائه گردد.

  • حداقل داشتن 25 سال سن کامل به هنگام شرکت در آزمون
  • ثبت نام و شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی تنها برای متقاضیانی مجاز می باشد که در هیچ یک از دیگر شاخه ها و رشته های مختلف کارشناسی رسمی دادگستری فعالیت و یا عضویت نداشته باشند.

شرایط اختصاصی لازم

منظور شرایطی می باشد که منحصرا به آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی اتلاق گردیده است و متقاضیان ملزم به داشتن تمام موارد می باشند:

  • داوطلبین ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی باید دارای مدرک کارشناسی (مطابق با موارد ذکر شده در بخش شرایط عمومی) در یکی از رشته های زیر باشد:
  1. تربیت بدنی (کد 359)
  2. علوم ورزشی (کد 360)
  3. فیزیولوژی ورزشی (کد 361)
  4. بیومکانیک ورزشی (کد 362)
  5. رفتار حرکتی (کد 363)
  6. آسیب شناسی و حرکات اصلاحی (کد 364)
  7. مدیریت ورزشی (کد 365)
  8. روان شناسی ورزشی (کد 366)

*  لذا تنها داوطلبینی که در یکی از هشت رشته فوق فارغ التحصیل شده و دارای گواهی فراغت می باشند، می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند.

و دیگر شرط مهم:

دارا بودن گواهی اثبات کننده داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید و تجربی در حوزه رشته انتخابی که در حین انجام مراحل ثبت نام باید در سایت بارگذاری گردد.

به علاوه اصل گواهی مهر شده در روز تسلیم مدارک برای مصاحبه عملی نیز باید تحویل داده شود. توجه نمایید که تاریخ شروع به کار مندرج در گواهی متقاضیان باید بعد از تاریخ پایان تحصیل داوطلب در مقطع کارشناسی ثبت شده باشد.

زمان و نحوه برگزاری آزمون

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می گردد تنها مرکز مجاز برای اخذ این آزمون و جذب کارشناسان در این حوزه می باشد.

پیش از این آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته تربیت بدنی (امور ورزشی) در سال های 84 و 95 برگزار گردیده است که متقاضیان می توانند برای آشنایی با نحوه طراحی سوالات و انتخاب منابع مطالعاتی این آزمون از همین سوالات نیز بهره ببرند.

متقاضیان پس از چند هفته از برگزاری آزمون، می توانند نتایج اولیه و نمرات اکتسابی خود را از طریق سایت آزمون مشاهده نمایند.

در صورتی که داوطلب موفق به اخذ حد نصاب های علمی در این آزمون شده باشد، نام وی در لیست فراخوان مصاحبه حضوری درج خواهد شد و به اطلاع وی نیز خواهد رسید.

داوطلبین برای اطلاع از فرآیند این مرحله و آشنایی با رویکرد طراحی سوالات و نحوه گزینش افراد، حتما با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند، تا شانس پذیرش نهایی خود را بیش از پیش افزایش دهند.

کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی یا تربیت بدنی

داوطلبین شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی برای مطالعه و آمادگی در مرحله علمی، برای تسلط بر موضوع ها باید در وهله اول با انواع رشته های ورزشی و قوانین مصوب حاکم بر حیطه های مختلف آن ها آشنایی کامل داشته باشند.

به علاوه نمونه سوالات سال های 84 و 95 نیز همان طور که گفته شد، می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی یا تربیت بدنی لحاظ گردد. به ویژه نمونه سوال سال 95 که می تواند تطبیق بیشتری با سال جاری داشته باشد.

صلاحیت ها و وظایف کارشناسان حوزه امور ورزشی

مطابق با جدول صلاحیت های مصوب شده از سوی کانون کارشناسان، موارد زیر برای کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی ذکر شده است:

  1. امور ورزش نجات غریق و شنا: نجات غریق ، شنا، شیرجه ، واترپلو، اسکی رو آب ، قایقرانی ، موج سواری و غواصی
  2. امور ورزش ژیمناستیک و آمادگی جسمانی: ژیمناستیک ، بدنسازی، وزنه برداری، ورزش های همگانی
  3. امور ورزش های دو و میدانی: انواع دوها، انواع پرتاب ها، انواع پرش ها
  4. امور ورزش های زمستانی: انواع اسکی، اسکی روی چمن، پاتیناژ، انواع هاکی ها، انواع اسکیت
  5. امور ورزش های توپی سالنی: بسکتبال، هندبال، سپک تاکرا، والیبال ، فوتسال و…
  6. امور ورزش های توپی و راکتی: تنیس، پینگ پونگ، بدمینتون، اسکواش، بولینگ ، بیلیارد،
  7. امور ورزش سوارکاری: اسب دوانی ، چوگان ، کورس ، پرش
  8. امور ورزش کوهنوردی: کوهنوردی، انواع سنگ نوردی، صخره نوردی، اسکی روی چمن
  9. امور ورزش فوتبال: فوتبال و فوتسال
  10. امور ورزش تیراندازی: انواع تیراندازی با کمان، انواع تیراندازی با کمانچه، انواع تیر اندازی با تفنگ
  11. انواع ورزش های رزمی: انواع سبک های کاراته، تکواندو، جودو، کونگ فو، بوکس، کشتی کج، کیک بوکسینگ
  12. امور ورزش های باستانی و پهلوانی: انواع کشتی، ورزش های زورخانه ای، شمشیربازی، بوکس
  13. امور ورزش های موتوری و رکابی: اتومبیل رانی، موتور سواری، دوچرخه سواری
  14. عناصر ورزشی: نقش وسایل، تجهیزات و چیدمان نامناسب در حوادث ورزشی

موارد فوق شرح صلاحیت های لحاظ گردیده جهت اظهار نظر های کارشناسان این حوزه می باشد. برخی از وظایف این کارشناسان نیز به شکل مختصر به شرح زیر می باشد:

  • اجرای طرح های مناسب به منظور گسترش و ترویج فرهنگ ورزش همگانی و ارتقا و افزایش سطح سلامت عموم جامعه
  • توجه لازم جهت تشکیل کانون های ورزشی در رشته های مختلف ورزشی و عملی سازی اجرای نظارت مستمر بر کار نهادهای ورزشی مربوطه
  • معرفی مربیان ورزش و بهداشت به منظور گذارندن دوره های کار ورزی و کلاس های مشخص شده مطابق دستور العمل های صادره از سوی وزارت خانه
  • و…

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی به منظور اطلاع از آخرین تغییرات و جزئیات آزمون همه روزه می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند تا شانس کسب قبولی نهایی خود را افزایش دهند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا