کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

محتوای جدول

آیا از خواندن خبر ها و متون ضد و نقیض در رابطه با آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا خسته شده اید؟

ما موثق ترین اخبار را در رابطه با آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه خط و امضا برای شما تهیه کرده ایم.

با خواندن این مطلب چه اطلاعاتی به دست خواهیم آورد؟

  • شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در این آزمون (+رشته هایی که می توانند در این آزمون شرکت کنند.)
  • زمان و نحوه برگزاری آزمون
  • منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا
  • صلاحیت ها و وظایف کارشناسان این رشته

کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

حل و رفع بسیاری از مسائل طرفین دعاوی در دادگاه های حقوقی رسمی، در نهایت به بررسی اصالت و صحت دست خط ها و امضاهای موجود در اسناد؛ چک ها؛ دفاتر رسمی؛ از طرف هر یک از طرفین دعوا منجر می گردد تا با صحت سنجی آن ها توسط کارشناس رسمی بررسی اصالت خط، امضاء و اثر انگشت ، قاضی بتواند به منظور احقاق حق طرفین، به درستی تصمیم گیری نماید. 

 برای جذب به عنوان کارشناس در این زمینه، علاقه مندان واجد شرایط می توانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا شرکت نموده و مراحل مختلف جذب را طی نمایند.

کارشناسان این حوزه با کسب تجربه در زمینه های مختلف به منظور انجام آزمایش های مختلف برای تشخیص صحت موارد اشاره شده، می توانند در مجامع رسمی اظهارنظر نمایند.

شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا داوطلبین باید دارای دو دسته از شرایط مختلف موسوم به شرایط عمومی و شرایط اختصاصی که از سوی ارگان برگزار کننده تبیین گردیده است، باشند. در ادامه به شرح این شرایط پرداخته شده است.

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری

متقاضیان شرکت در تمامی آزمون های کارشناس رسمی دادگستری ، باید دارای شرایط عمومی زیر باشند:

  1. متقاضیان شرکت در آزمون های این مجموعه باید به دین اسلام ایمان داشته باشند. در غیر این صورت باید از یکی از ادیان الهی چندگانه رسمی درج گردیده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبعیت داشته باشند.
  2. داوطلبین مسلمان، ملزم به اهتمام و التزام عملی به تمامی قوانین در دین اسلام می باشند.
  3. داوطلب ملزم به داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این آزمون می باشند.
  4. نداشتن هر گونه وابستگی و یا عضویت در گروهک ها و یا گروه های مختلف معاند سیاسی (و نه مخالف) با کلیات نظام جمهوری اسلامی ایران و یا گروه هایی که علیه نظام تبلیغ می کنند.
  5. وفاداری اثبات شده متقاضیان، نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای اخذ مسئولیت در هر یک از بخش های این ارگان الزامیست.
  6. نداشتن هیچ گونه سابقه عضویت در گروهک ها و یا گروه های مختلف معاند اسلام و قوانین آن و یا گروه های مخالفت با اسلام و ارکان اصلی آن
  7. محرز گردیدن سلامت روحی و جسمی متقاضیان جذب به عنوان کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا، توسط پزشکان مورد تایید این ارگان الزامیست.
  8. دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی سربازی برای شرکت کنندگان مرد در این آزمون اجباری است.
  9. داشتن مدرک فراغت از تحصیل یا دانشنامه در حداقل مقطع کارشناسی از دانشگاه های معتبر مختلف داخلی و یا دانشگاه های خارج از کشور که مورد تأیید وزارت علوم می باشند.
    متقاضیان توجه داشته باشند که:
    مدارک تحصیلی آن ها نباید به صورت معادل سازی شده باشند و اصل مدرک تحصیلی باید مورد قبول وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گیرد.
  10. دارا بودن حداقل 25 سال سن کامل، در هنگام ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

شرایط اختصاصی لازم برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

متقاضیان شرکت در این آزمون باید دارای شرایط مختص تعیین گردیده برای رشته کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا نیز باشند که به شرح ذیل تعریف شده اند:

1-داوطلبین باید دارای حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته های زیر و با وجه به شرایط درج گردیده در بخش شرایط عمومی باشند. رشته های مورد قبول برای این آزمون به شرح ذیل است:

  • رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار کد 332
  • رشته گرافیک کد 337
  • رشته کشف علمی جرائم کد 380

2-متقاضیان دارای مدرک فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی در هر یک از رشته های فوق الذکر، ملزم به داشتن گواهی اثبات داشتن حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط با زمینه های مختص رشته خود در راستای این موضوع می باشند که می توان آن ها را شکل زیر شرح داد:

  • داوطلبین دارای مدرک کامپیوتر- گرایش نرم افزار: 5 سال تمام سابقه کار در زمینه مرتبط با نرم افزارهای حوزه پردازش تصویر
  • داوطلبین دارای مدرک گرافیک: پنج سال سابقه کار که مورد تایید انجمن گرافیک ایران واقع گردیده است.
  • داوطلبین رشته کشف علمی جرایم نیز ملزم به داشتن 5 سال سابقه کار در حوزه تخصصی خود می باشند.

* لازم به ذکر است که:

داوطلبین باید توجه داشته باشند، تاریخ شروع به کار آن ها که در گواهی اشتغال به کار درج می گردد، باید بعد از تاریخ پایان تحصیل آن ها در مقطع کارشناسی باشد و در غیر این صورت گواهی آن ها مورد پذیرش واقع نمی گردد.

3-در صورتی که داوطلبین متقاضی جذب به عنوان کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا، دارای مدارک تحصیلی سه گانه ذکر گردیده نباشند، در صورت داشتن حداقل 15 سال سابقه کار در زمینه های زیر، می توانند نسبت به شرکت در این آزمون با داشتن مدرک کارشناسی و یا بالاتر در هر رشته ای، اقدام نمایند:

  • اداره تشخیص هویت مراکز استان ها
  • اداره رسیدگی به جرائم جعل و کلاهبرداری
  • اداره گذرنامه

کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

زمان و نحوه برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری

برای برگزاری این آزمون، کانون کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان اصلی ترین مرکز اجرا کننده آن در نظر گرفته شده است که در سال های ، 75، 77، 78 ، 80 ، 84 و 95 نیز اقدام به برگزاری این آزمون به منظور جذب کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا نموده است.

در این میان در برخی از سال ها نیز با توجه به نیاز جامعه و تعداد شرکت کنندگان و متقاضیان جذب در این بخش، مرکز امور مشاوران قوه قضاییه نیز به عنوان مجری این آزمون به رسمیت شناخته شده و این کانون را همراهی نموده است. مرکز امور مشاوران نیز در سال ، 84، 86، 87، 90 و 93 این آزمون را برگزار نموده است.

وجود دو مرکز برگزاری آزمون و به تبع آن دو مرکز جذب کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا، ممکن است این ابهام را در ذهن شرکت کنندگان و متقاضیان این آزمون به وجود آورد که چه تفاوت هایی در موارد مختلف این دو بخش وجود خواهد داشت.

در پاسخ باید گفت که کلیات مراحل برگزاری، جذب و صلاحیت های اظهار نظر کارشناسان هر دو مرکز، کاملا مشابه هم بوده و حتی حق الزحمه کارشناسان دو مرکز نیز کاملا مشابه هم تصویب گردیده است.

اما در برخی از بخش ها ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشند که برای اطلاع از جزئیات این موارد می توانید با مشاوران این مرکز در تماس باشید.

در نهایت پس از برگزاری آزمون، با گذشت چند هفته متقاضیان می توانند نتایج آزمون و کارنامه عملکرد خود را از طریق سایت مربوطه دریافت و مشاهده نمایند.

داوطلبینی که در آزمون موفق به کسب حد نصاب های علمی تعیین گردیده شده باشند، نام آن ها در میان لیست دعوت شدگان به مصاحبه عملی و حضوری آزمون کارشناس رسمی دادگستری قرار خواهد گرفت که در موعد مقرر ، موظف به حضور در مکان اعلام شده در اعلامیه ها می باشند.

برای اطلاع از نحوه برگزاری این مرحلغ و نوع سوالات و رویکرد مصاحبه کنندگان، می توانید همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس باشید.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا

با توجه به این که از سوی ارگان های برگزار کننده آزمون جذب کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا ، منبع مطالعاتی دقیقی اعلام نمی گردد، یکی از بهترین منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا را می توان استناد به نمونه سوالات سال های پیشین این آزمون که توسط کانون برگزار گردیده است، دانست.

بررسی سوالات و تحلیل پاسخ های تشریحی این آزمون ها می تواند شما را با نحوه برگزاری، و سلایق طراحان آزمون ها آشنا نموده و شانس پاسخ گویی به سوالات را افزایش دهد. برای دریافت نمونه سوالات و جزوات این رشته می توانید با ما تماس بگیرید.

وظایف و صلاحیت های کارشناسان این حوزه

  1. مقایسه و بررسی خطوط و انواع امضاهای فارسی و مهر های درج گردیده در اسناد و مدارک، زمان نوشته شدن هر یک از بخش ها و بررسی تفدم و تاخر بخش ها، پاکشدگی های فیزیکی و یا غیر فیزیکی:
    * برای این منظور باید با انجام آزمایش های مختلف و تطبیق و مقایسه شکل و قالب حروف نقطه گذاری ها و صراحت نوشته و سرعت حرکت قلم
    * بررسی و تطبیق امضاهای موجود در مدارک و انتساب و یا عدم انتساب آن به هر یک از طرفین دعاوی حقوقی
  2. بررسی انواع جوهرها و کاغذهای به کار گرفته شده در مدارک و تعیین قدمت تقریبی آن ها
  3. مقایسه و تطبیق خطوط ماشینی، چایی و خطوط غیر دست نویس به کمک تشخیص قالب نوشتاری حروف و علائم ویژه و نوع ماشین تحریر به کار گرفته شده
  4. بررسی و مقایسه خطوط و انواع امضاهای به زبان های غیر از فارسی از جمله لاتین و غیره
  5. بررسی و تطبیق آثار به جای مانده از انگشتان در صحنه های جرم و بر روی مدارک کشف گردیده، و هم چنین ظهور آن ها برای بررسی دقیق آزمایشگاهی

کارشناسان جذب گردیده در این حوزه در نهایت می توانند در موارد فوق اظهار نظر رسمی نموده و در دادگاه های رسمی به این نظرها استناد نمود. اظهار نظر این کارشناسان راه گشای حل بساری از پرونده های دعاوی قانونی برای قضات خواهد بود و همین موضوع اهمیت این رشته را اثبات می کند.

به تازگی گفته می شود که آزمون کارشناس رسمی مشترک قوه قضائیه و کانون کارشناسان نیز اجرایی شده و می توان از طریق شرکت در این آزمون نیز، به عنوان کارشناس رسمی خط مشغول به فعالیت شد.

کلیه متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری خط و امضا، به منظور اطلاع از جزئیات برگزاری این آزمون، دریافت نمونه سوالات و برنامه های مناسب برای آزمون و رفع هر گونه ابهام، می توانند همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط بوده و با آن ها مشورت نمایند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا