تخمین رتبه ایثارگران ، سهیمه ایثارگران ، رزمندگان و جانبازی در کنکور 1403

تخمین رتبه ایثارگران ، سهیمه ایثارگران ، رزمندگان و جانبازی

محتوای جدول

در انتخاب رشته کنکور سراسری و رتبه قبولی فرد سهمیه داوطلب تاثیر بسیار بالایی دارد. در تخمین رتبه‌ کنکور سراسری باید به تمام جوانب نگاه کرد. مسائلی مانند سطح سوالات، داوطلبان و … که می‌توانند در روند درصد‌ها و به ویژه ترازها تأثیر به سزایی بگذارند.

هم‌چنین اگر داوطلبی شامل شرایط و سهمیه خاصی است، این مهم نیز باید در نظر گرفته شود.

لذا:

تخمین رتبه ایثارگران از موضوع‌های مهم در این زمینه می‌باشد که میتواند بر روی رتبه و به تبع آن انتخاب رشته فرد تاثیر بگذارد.

ازین جهت که امر انتخاب رشته یکی از تاثیرگزارترین تصمیمات فرد برای ادامه ی زندگی میباشد، توصیه ما به شما این است که حتما از جلسات مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 بهره ببرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

تخمین رتبه ایثارگران ، سهیمه ایثارگران ، رزمندگان و جانبازی

سهمیه ایثارگران به دو صورت اعمال می‌شود، در دسته اول برای همسر و فرزندان جانبازان بالای 25% لحاظ می‌گردد. این سهمیه باعث می‌شود که تراز مورد نیاز برای قبولی در کد رشته محل‌های مختلف، به شدت پائین بیاید.

در دسته دوم نیز برای همسر و فرزندان جانبازان  زیر 25% سهمیه در نظر گرفته می‌شود که به سهمیه 5% مشهور است که در ادامه علت این نام‌گذاری را بیشتر متوجه خواهید شد.

داوطلبین دارای این سهمیه ‌ها در کارنامه اولیه صادر شده از سوی سازمان سنجش، علاوه بر رتبه‌ کشوری، دارای رتبه‌ای تحت عنوان، رتبه در سهمیه هستند.

در این ستون عددی که نشان از رتبه شما متأثر از این سهمیه است دیده می‌شود، که بیانگر رتبه شما در میان تمام افرادی است که دارای سهمیه‌ای همانند شما هستند و در کنکور با شما رقابت می‌کنند. برای آشنایی با روند و نحوه تخمین رتبه ایثارگران حتما ادامه مطلب را به دقت مطالعه فرمایید.

تأثیر و تخمین رتبه با سهمیه ایثارگران

تاثیر این نوع از سهمیه، بیش‌تر بر روی تراز قبولی و ظرفیت دانشگاه‌ها برای داوطلبان است. لذا داوطلبین تأثیر این سهمیه‌ها را بیش‌تر می‌توانند در انتخاب رشته‌ و نتایج آن ببینند.

داوطلبان با سهمیه 25 درصد

برای داوطلبین گروه اول که همسر و فرزندان جانبازان بالای 25% هستند، باید که 70% تراز قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه عادی آن کد رشته محل را کسب کنند. بدین صورت که اگر فرضا تراز آخرین نفر قبول شده در رشته ای 10000 باشد، داوطلب سهمیه ایثارگر باید درصوت قبولی بین شرکت کنندگان در سهمیه خود باید حداقل تراز 7000 را نیز کسب کرده باشد.

برای این دسته از داوطلبین 25% از کل ظرفیت هر رشته محل لحاظ می‌گردد. پس داوطلبینی که دارای تراز لازمه مطابق آن‌ چه گفته شد داشته باشند، با تمام افرادی که ممکن است همان کد رشته محل را انتخاب کرده باشند و دارای همان سهمیه هستند در رقابت با هم قرار می‌گیرند.

داوطلبان با سهمیه 5 درصد

دسته دوم نیز که همان طور که گفته شد به سهمیه 5 درصدی مشهورند، به این علت است که مشمولان این سهمیه نیز کافی‌ است، 70% از تراز آخرین نفر را کسب کرده باشند در عوض با هم نوعان خود برای 5% از ظرفیت رشته محل انتخابی رقابت خواهند کرد.

لازم به ذکر است که:

اگر ظرفیت 25% سهمیه دسته اول در رشته محلی تکمیل نشود، باقی مانده این ظرفیت به عنوان ظرفیت مازاد به دارندگان سهمیه 5% اضافه می‌شود.

لازم به ذکر است:

طبق آخرین مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی، قرار بر افزایش درصد موثر سهمیه 25%  ایثارگران به 30% است، که درصورت اجرایی شدن در دفترچه های ثبت نامی کنکور اطلاع رسانی خواهد شد . از این روی، تاثیر این موضوع بر تخمین رتبه ایثارگران نیز باید لحاظ گردد.

تخمین رتبه ایثارگران

ظرفیت مازاد سهمیه 25 درصد

تعداد دارندگان سهمیه 25% بسیار کم و چیزی در حدود 3 تا 4 % کل داوطلبین شرکت کننده است در حالی که دارندگان سهمیه 5% در هر سال چیزی حدود 10 الی 13 درصد کل شرکت کنندگان است. لذا رقابت در این دسته سنگین‌تر و شانس قبولی برای این داوطلبین کم‌تر است.

به همین منظور:

سازمان سنجش علاوه بر رتبه در سهمیه برای این داوطلبین رتبه در منطقه هم لحاظ کرده تا اگر در سهمیه 5% موفق به قبولی نشدند، به کمک سهمیه منطقه بتوانند در این مرحله موفق شوند و این کمک شایانه ای به مشمولین این سهمیه می کند.

نمونه کارنامه سهیه ایثارگری

برای اطلاع از نحوه دقیق تخمین رتبه با سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی در کنکور سراسری به نمونه کارنامه‌های زیر توجه کنید.

نمونه کارنامه سهمیه 25 درصد

ادبیات عربی دین و زندگی زبان زمین شناسی ریاضیات زیست شناسی فیزیک شیمی
7/42 4/5 24 4/21 0 3/42 16 6/15 15
رتبه کشوری بالاترین تراز در کل زیرگروه‌ ها رتبه در سهمیه آخرین رتبه مجاز در سهمیه
52833 7641 892 13145

داوطلب فوق دارای سهمیه ایثارگران 25% است و با توجه به رتبه و تراز وی می‌تواند در رشته‌هایی که تراز 9 الی 11 هزار را نیاز دارند از بدبینانه تا خوش بینانه قبول شود.

رشته‌هایی مانند دامپزشکی روزانه شیراز، داروسازی روزانه بابل، پرستاری روزانه تبریز، که همین حدود تراز را نیاز دارند. پس سهمیه در قبولی برای دارندگان این سهمیه بسیار موثر خواهد بود. برای این دسته از داوطلبین، شهریه دانشگاه‌های شبانه و آزاد به صورت رایگان لحاظ می‌شود و این موضوع یکی از اطلاعات مفید در انتخاب رشته توسط دانش آموزان محسوب می شود.

نمونه کارنامه سهمیه 5 درصد

در ادامه به چند نمونه کارنامه دارای سهمیه 5 درصدی اشاره می‌کنیم:

درس درصد های کارنامه 1 درصد های کارنامه 2 درصد های کارنامه 3 درصد های کارنامه 4
ادبیات 61 77 66 66
عربی 68 74 76 60
دین و زندگی 50 64 65 60
زبان 69 45 70 40
زمین شناسی 0 13 0 0
ریاضی 85 83 77 60
زیست شناسی 88 70 68 62
فیزیک 85 65 48 52
شیمی 79 69 58 60
نمره کل (تراز) زیر گروه یک 11580 10693 10199 9759
رتبه در سهمیه از میان 32710 نفر 30 149 332 655
رتبه کشوری از میان 518337 نفر 305 1251 2716 5294

همان طور که مشاهده می‌کنید:

این داوطلبین با رتبه در سهمیه خود به ترتیب می‌توانند شانس قبولی در پزشکی روزانه علوم پزشکی تهران، دندان روزانه یا پزشکی شبانه اصفهان، داروسازی روزانه تهران خوش بینانه و یا داروسازی روزانه اصفهان و داوطلب آخر خوش بینانه می‌تواند در دارو سازی روزانه شیراز پذیرفته شود.

پس می‌توان مشاهده کرد که:

وقتی حرف از تخمین رتبه با سهمیه ایثارگران و یا دقیق تر تخمین رتبه با سهمیه 5 درصدی زده می‌شود، بیش‌تر تمرکز بر تاثیر تراز موثر داوطلب است تا این‌که واقعا رتبه مد نظر باشد.

چون بر خلاف رتبه که به نظر مناسب قبولی در هر رشته ای می‌آید، آن طور تأثیر گذار نخواهد بود لذا باید بر تراز خود و 70% تراز لازمه برای رشته دلخواه خود فکر کنید. این موضوع می‌تواند تخمین رتبه ایثارگران را مشکل‌تر نیز بکند.

تخمین رتبه ایثارگران

مزایای دیگر استفاده از سهمیه 5 درصدی

داوطلبین مشمول این سهمیه برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری دوره شبانه از تخیفیف های حداقل 30 درصدی به بالا و در برخی شرایط حتی معاف از پرداخت شهریه نیز بهره می‌برند. در دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور نیز تخفیف‌های 40 تا 100 درصدی برای مشمولان در نظر گرفته است.

اگر شما هم مانند هزاران نفر از مشمولان سهمیه 5 درصدی ایثارگران به این مسئله فکر می‌کنید که اگر از این سهمیه استفاده کنید به نفعتان است یا خیر، و یا هر سوالی دیگر در رابطه با تأثیر استفاده از انواع سهمیه و تخمین رتبه ایثارگران دارید می‌توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.
مشاوره انتخاب رشته کنکور 1403 و پاسخ به سؤالات تخصصی سهیمه‌ بندی‌ های کنکور سراسری
در دپارتمان ویژه 
“الو سلام مشاور”

کافیست با این شماره ها با مرکز ما تماس بگیرید، مشاوران مجرب و متخصص ما شما را به بهترین شکل ممکن در زمینه‌ های مطرح شده یاری خواهند داد و تا انتهای مسیر در کنارتان می‌ مانند.

ایثارگران و فرزندان ایثارگران در کنکور سراسری 1403
سهمیه رزمندگان در کنکور 1403
سهمیه جانبازی در کنکور 1403
سهمیه‌بندی مناطق در کنکور سراسری 1403

سهمیه کارکنان و هیئت علمی دانشگاه 1403

و کلیه نکات ریز و درشت مرتبط با شرایط و نحوه اعمال سهمیه‌ بندی‌ ها در کنکور سراسری 1403 را قبل از انتخاب رشته کنکور از مشاوران مطلع و با تجربه “الو سلام مشاور” بپرسید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید