آزمون کارشناس رسمی اموال منقول

آزمون کارشناس رسمی اموال منقول

محتوای جدول

متقاضیان استخدام به عنوان کارشناس رسمی در دادگستری، در صورت داشتن شرایط لازم، می توانند با شرکت در آزمون کارشناسان رسمی مربوط به رشته انتخابی خود، مراحل استخدام را طی نمایند.

آزمون کارشناس رسمی اموال منقول نیز یکی از این آزمون ها  است که برای انتخاب کارشناسان در زمینه لوازم خانگی و اداری برگزار می شود. 

به طور کلی به هر وسیله ای که قابلیت جا به جایی و نقل از مکانی به مکانی دیگر بدون آسیب را داشته باشد، مال منقول می گویند.

اما در دادگستری؛

 اموال منقول عموما به لوازم خانگی و اداری گفته می شود که بر همین اساس از کارشناسان آن، با عنوان کارشناس رسمی لوازم خانگی و اداری نیز یاد می شود.

آزمون کارشناس رسمی اموال منقول

نحوه برگزاری آزمون کارشناس رسمی اموال منقول

آزمون کارشناس رسمی لوازم خانگی و اداری در سال های مختلفی برگزار شده است و بسته به نیاز این سازمان تصمیم به اجرای آن گرفته می شود.

این آزمون تا کنون در سال های 75، 77، 80، 81، 84، 90، 95، 96 و 99 برگزار شده است.

در سال های اولیه این آزمون به صورت تشریحی از منابع مذکور توسط دادگستری گرفته می شد. بعد ها به شکل ترکیبی از تستی و تشریحی بوده اما در سال های اخیر این آزمون تنها به شکل تستی برگزار شده است.

مجری برگزاری این آزمون طبق قانون تنها دو مرکز کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور وکلا کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه می باشند.

در سال 83 و 85 نیز قوه قضائیه اقدام به برگزاری آزمون کارشناس رسمی لوازم خانگی و اداری کرده است.

از همین روی با توجه به نیاز اعلام شده از سوی آن ها قرار است در سال 1400 این آزمون مجددا برگزار شود که در ادامه از زمان برگزاری آن صحبت خواهیم کرد.

اما پیش از آن لازم به ذکر است که در بسیاری از مباحث می توان مشاهده کرد که سوال عموم داوطلبین آزمون کارشناس رسمی اموال منقول در راستای تفاوت میان کارشناسان این دو مرکز یعنی دادگستری و قوه قضائیه است، که در پاسخ به آن ها باید گفت که در مجموع هیچ تفاوت اساسی ای در میان این دو وجود ندارد و در نهایت هر دو با نام کارشناس رسمی دادگستری خوانده می شوند و حتی از لحاظ حقوق و یا حق الزحمه نیز هیچ تفاوتی با هم ندارند.

به علاوه:

در پروانه کارشناسی هر دو گروه یک عنوان درج می شود و شرح وظایف آن ها نیز با هم کاملا مشابه است. لذا می توان گفت هیچ تفاوت معنا داری میان آن دو وجود ندارد.

به طور کلی شرایط این آزمون داشتن تحصیلات در راستای مفاد و شرح وظایف کارشناسی مد نظر داوطلب است. به علاوه داشتن سابقه کار در راستای آن بعضا اجباری و یا یک مزیت به حساب می آید.

منابع آزمون کارشناس رسمی اموال منقول

با توجه به این که سازمان دادگستری، تا به حال برای هیچ یک از آزمون های خود منابع مشخصی را تعیین نکرده است، لذا می توان بهترین منبع را استفاده از سوالات سال های پیشین آزمون کارشناس رسمی دادگستری دانست.

داوطلبین برای بررسی این سوالات و گرفتن پاسخ تشریحی مجموعه سوالات آزمون کارشناس رسمی لوازم خانگی و اداری که تا کنون برگزار شده است، می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند.

در بررسی های صورت گرفته توسط مشاوران این مرکز، برخی از منابع مفید در این زمینه نیز برای شما مشخص شده است که در کنار سوالات این آزمون به داوطلبین برای مطالعه داده خواهد شد و امکان موفقیت در آزمون را بیش از پیش می کند.

اگر به دنبال آشنایی با شرح وظایف این کارشناسان هستید در ادامه در این باره توضیحاتی داده شده است.

آزمون کارشناس رسمی اموال منقول

وظایف کارشناس رسمی اموال منقول

عموما در دو برهه اصلی به کارشناسان این حوزه در محاکم مختلف نیاز می شود:

 1- تعیین ارزش مال منقول و یا قیمت گذاری بر اموال اداری، خانگی و …

در برخی موارد نیز به هنگام فروش اموال منقول، از کارشناسان این زمینه، برای تعیین قیمت و ارزش مال منقول دست دوم و قطعات دست دوم بهره گرفته می شود.

به عنوان مثال:

فرض کنید یک بخش خصوصی یا دولتی قصد واگذاری بخشی از اموال خود دارد. عموما این کار به کمک یک مزایده عمومی یا غیر عمومی اتفاق می افتد.

پیش از برگزاری این مزایده، مسئولین مجری آن ملزم به قیمت گذاری کارشناسی شده بر اموال منقول خود به کمک یک کارشناس مربوطه هستند که از این کارشناسان بهره خواهند گرفت.

2- تعیین میزان خسارت و یا آسیب وارد شده به اموال منقول

به طور مثال:

فرض کنید یک کارخانه به هنگام آتش سوزی بخشی از اموال خود را که اتفاقا زیر پوشش بیمه نیز بوده است، از دست داده.

در این هنگام یک کارشناس اموال منقول نیز از سوی بیمه مربوطه برای تعیین میزان خسارت و قیمت گذاری بر اموال از بین رفته به محل حادثه جهت بررسی فرستاده می شود.

اما علاوه بر این دو وظیفه اصلی، وظایفی دیگری نیز دارند، وظایفی هم چون:

  • ارزیابی کیفی محصولات تولید شده و بررسی قیمت آن با توجه به کیفیت
  • بررسی آسیب های وارد شده به افراد حقیقی یا حقوقی در پی استفاده از اموال منقول
  • بررسی مقصر بودن یا نبودن کارخانه تولیدی در ایجاد این آسیب
  • محاسبه استهلاک و تغییرات غیر ظاهری در وسایل منقولی هم چون اتومبیل ها، دستگاه های تهویه مطبوع و …

یک وظیفه پر کار دیگر برای کارشناسان این بخش، بازرسی امکان استفاده یا عدم استفاده از گارانتی وسایل می باشد!

حتما مشاهده کرده اید که افرادی در حین آسیب دیدن وسیله دارای گارانتی خود قادر به استفاده از آن نبوده و یا تنها بخش کوچکی از آن را گارانتی یا همان ضمانت نامه تقبل کرده است.

در این هنگام در صورت نیاز به بررسی شکایات صورت پذیرفته و امور محکمه ای، کارشناسان رسمی این بخش به بررسی موضوع و ارائه نظرات خود در دادگاه می پردازند.

لذا داوطلبین برای داشتن اطلاعات دقیق تر از جزئیات آزمون کارشناس رسمی اموال منقول و نحوه برگزاری آن و نمونه سوالات آزمون کارشناس رسمی لوازم خانگی و اداری می توانند همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند و ابهامات و سوالات خود را با آن ها در میان بگذارند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا