برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی

برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی

محتوای جدول

برنامه ریزی پلیست بین جایی که هستیم و آنجایی که می خواهیم برویم، اگر بخواهیم این تعریف را در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی پیاده کنیم باید به چند سوال پاسخ دهیم.

اول اینکه کجا هستیم و داشته هایمان چیست؟ که دراین صورت باید به بررسی رشته علوم انسانی و کتب مهم آن بپردازیم. دوم اینکه چگونه باید طی مسیر کنیم؟ که بدین منظور بهتر است از یک برنامه اصولی و کاربردی که شرایط دانش آموز، دروس و زمان مورد نیاز او را لحاظ میکند، کمک بگیریم.

هم چنین در طی این مسیر نکات مهمی که در برنامه درسی یازدهم انسانی باید رعایت شود را مدنظر قرار دهیم. سوم اینکه کجا می خواهیم برویم؟ پایان راه بستگی به چگونگی طی مسیر دارد که به نوع برنامه ریزی ما مربوط می شود. اینجاست که اهمیت برنامه ریزی پررنگ تر می شود چرا که باید در پایان راه بر دانش ما افزوده شود و توانایی ها و پتانسیل های ما به صورت منطقی و اصولی در این مسیر به کار گرفته شود.

در این مقاله برای پاسخ به این سوالات و اینکه بتوانیم جدول برنامه ریزی درسی یازدهم انسانی خود را تدوین کنیم به بررسی موضوعات زیر می پردازیم:

  • اهمیت آشنایی با رشته علوم انسانی در برنامه ریزی درسی
  • رعایت اصول کلی در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی
  • شیوه های یادگیری کتب مهم علوم انسانی

و در آخر به معرفی روشی کاربردی می پردازیم که در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی کمک شایانی خواهد کرد.

برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی

اهمیت آشنایی با رشته علوم انسانی در برنامه ریزی درسی

بیشتر مطالب مرتبط با این رشته انسان و جامعه است. برای موفقیت در این رشته باید ذهنی باز و حافظه ای قوی داشته باشید.

فاکتور بعدی میزان علاقه شماست. اگر تمایل شما بیشتر به سمت رشته هایی مثل حقوق، فلسفه، حسابداری، مدیریت است، باید این رشته را انتخاب کنید.

توصیه ی ما به شما این است که پیش از انتخاب رشته حتما از انواع تست روانشناسی انتخاب رشته بهره برید تا از انتخاب خود مطمئن تر شوید.

اینک به معرفی کتاب های مقطع تحصیلی پایه یازدهم می پردازیم و مهم ترین آنها را با دایره توپر نشان می دهیم:

  • فارسی ۲
  • نگارش ۲
  • علوم وفنون ادبی ۲
  • تفکرو سواد رسانه ای
  • جغرافیا ۲
  • عربی، زبان، قرآن ۲
  • ریاضی وآمار ۲
  • دین وزندگی ۲
  • فلسفه
  • روانشناسی
  • زبان خارجی ۲
  • کتاب کار زبان خارجی ۲
  • تاریخ ۲
  • جامعه شناسی ۲

رعایت اصول کلی در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی

  1. قابل اجرا بودن برنامه

برنامه ریزی نباید خیلی پیچیده، غیرممکن و تخیلی باشد و باید با توجه به شرایط فعلی و ظرفیتهای موجود نوشته شود تا قابلیت اجرا را داشته باشد. شاید این ضرب المثل را شنیده اید که می گویند “خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج” 

برنامه ریزی هم خشت اول برای موفقیت و رسیدن به هدف است که اگر به خوبی پی ریزی نشود نه تنها به پایان نخواهیم رسید بلکه در مسیر دچار یاس و ناامیدی می شویم هم چنین منجر به این می شود که به خود برچسب های کاهلی یا ناتوانی بزنیم درنتیجه این مساله می تواند آسیب های جدی به ما وارد کند. در نتیجه در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی هم باید این نکته را مدنظر قرار دهید.

بدین ترتیب برای آگاهی از ظرفیت های موجود و بررسی شرایط فعلی دانش آموز و رسیدن به نقطه اعتدال و منطقی برای یک برنامه ی قابل اجرا به یک مشاوره متخصص که دراین زمینه دارای آگاهی و تجربه است نیازمندیم.

قطعا مشاور می تواند دربررسی وضعیت و شروع کار کمک شایانی به ما کند تا از هدر رفتن وقتمان که برای طی مسیر می گذاریم جلوگیری کرده و درگیر ازمون و خطا نشویم. چرا که مشاور این مسیر را بارها رفته و از تجربیات خود و دیگران بهره گرفته و در بهترین جایی قرار دارد که می تواند ما را به درست ترین و کم خطا ترین مسیر راهنمایی کند.

  1. انعطاف پذیر بودن برنامه

همان طور که میدانیم زندگی پر از فراز و نشیب هایی است که گاه موجب تغییر در فرد میشود اگر برنامه ای که در نظر می گیریم با قوانین زندگی همسو نباشد منجر به یک برنامه ای می شود که قابلیت اجرایی ندارد. ما باید در این زمینه هوشیار عمل کنیم و اگاهی لازم و پذیرش مورد نیاز را درمورد زندگی داشته باشیم.

هم چنین خودشناسی فاکتوریست که در طی مسیر به آن دست پیدا خواهیم کرد که گاه باعث تغییر برنامه می شود و این نباید به عدم ثبات تعبیر شود و باعث نگرانی یا ناامیدی ما شود.

بنابراین در مسیر برنامه ریزی درسی یازدهم انسانی اگر نیاز به تغییر برنامه و ویرایش آن احساس شود باید برنامه اصلاح شود. ضرورت بودن مشاور در کنار دانش آموز در طول مسیر و شناخت فرد بسیار کمک کننده است مشاوری که تجربه و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد و بتواند در چاله های مسیر دستگیر باشد.

  1. توجه به نیازهای فردی

هرشخصی توانایی ذهنی، جسمی و به طور کلی وضعیت منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین نمی توان نسخه یکسانی را برای همه پیچید. ممکن است دانش آموزی صبح زود توانایی ذهنی و تمرکز بالایی برای یادگیری داشته باشد و دانش آموز دیگری شب ها متمرکز باشد. امکان دارد شخصی نتواند کل روز را برای مطالعه در نظر بگیرد و او را خسته کند و شخصی دیگر تمایل به مطالعه مداوم با فاصله های تعیین شده در طول روز را داشته باشد.

همچنین در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی توجه به یکسری مسائل ضروریست. این مسائل می تواند شامل ضعیف یا قوی بودن حافظه کوتاه یا بلند مدت، عدم استفاده و شناخت فرد ازحافظه تصویری یا نکاتی مربوط به آمادگی فرد از لحاظ ذهنی و جسمی باشد و کلی مطالب دیگر.

به همین دلیل در کمک گرفتن از یک مشاور بهتر است مشاوری انتخاب شود که به این مسائل آگاهی و توجه لازم را داشته باشد و با در نظر گرفتن ویژگی های فردی، برنامه مناسب را تهیه کند و دانش آموزی را که در مسائل مربوط به یادگیری ضعیف است را به سمت رشد سوق دهد.

  1. ایجاد اهداف کوتاه مدت

شاید شنیده باشید که می گویند ما انسان ها را برای 24 ساعت زمان حال آفریده اند این بدین معناست که ما نباید در آینده زندگی کنیم و بهتر است به جای برنامه ها و آرزوهای طولانی مدت به برنامه هایی بپردازیم که در دسترس تر هستند.

به طور کلی اهداف به بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم می شوند.

برای اینکه بتوانیم در اهداف بلند مدت یا میان مدت خود موفق باشیم باید اهداف کوتاه مدت را برای خود درنظر بگیریم. این امر چند فایده دارد: یکی اینکه در راستا و هم سوی آفرینش خود قدم گذاشته ایم و به جای زندگی در آینده دور، زمان حال خود را به بهترین نحو سپری کنیم.

 و دیگر اینکه با داشتن اهداف کوتاه مدت و رسیدن به آن امید را درخود افزایش می دهیم و برای ادامه راه نیروی محرکه خواهیم داشت چرا که فتح قله های کوتاه پیروزی باعث ایجاد انگیزه برای فتح قله های بلند تر می شود. بنابراین در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی هم باید اهداف کوتاه مدت داشته باشیم.

  1. در نظر گرفتن زمان هایی برای فورس ماژور

درزندگی روزمره گاه حوادثی رخ میدهد که از اراده ی ما خارج است بنابراین اگر زمان هایی را برای جبران قرار ندهیم دچار یاس و کلافه گی خواهیم شد پس بهتر است این حوادث را طبیعی بدانیم و این نکته را در نظر داشته باشیم که این اتفاقات برای همه رخ می دهد و فقط شامل ما نمی شود.

 دانستن این نکته علاوه بر اینکه باعث حفظ روحیه ما می شود تمایز ما انسانها را در برخورد با این فورس ماژورها نشان می دهد چرا که برخی در مواجهه با امواج مشکلات، خود را رها کرده تا در دریای زندگی غرق شوند اما برخی دیگر اوج می گیرند و موج سواری می کنند …

در نتیجه پیش بینی این حوادث و چاره اندیشی آن در برنامه ریزی می تواند کمک زیادی به دانش آموز کند.

اینکه چگونه باید این حوادث را پیش بینی کرد؟ و چگونه می توان برای آن راه جبران گذاشت؟ و هم چنین چگونه می توان در سربالایی زندگی روحیه خود را حفظ کرد با کمک گرفتن از یک مشاور امکان پذیر می شود. مشاور نه تنها می تواند در طی مسیر حال منفی حاصل از اتفاقات را برای شما تحلیل کرده و به حال خوب نزدیک کند بلکه می تواند ساختمان برنامه ریزی شما را ضد زلزله بسازد تا ساختمان فرو نریزد و شما هم کمتر دچار آسیب شوید.

  1. پرهیز از حرکت تراکتوری و بدون وقفه درخواندن مطالب

در پکیجی که برایتان تهیه کرده ایم که شامل برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی هم می شود این معیار را به طور دقیق درنظر گرفته ایم. یادتان نرود مسیر ما شاید یک مسیر یک ساله یا طولانی مدت باشد و ما باید انرژی خود را برای این مدت ذخیره و از آن به طور منطقی و آرام آرام استفاده کنیم و اگر یک باره و شتابزده این پتانسیل را آزاد کنیم در کوتاه ترین زمان خسته شده و دیگر قادر به ادامه راه نخواهیم بود.

پس سخن کسانی که می گویند باید با عجله مسیر را طی کرد و یا تفریحات منطقی را به حداقل می رسانند، می تواند اثرات مضری برای شما درطول زمان داشته باشد.

  1. تعهد به برنامه عامل اصلی اجرای آن

تعهد به برنامه یعنی پس از برنامه ریزی و درنظر گرفتن فورس ماژورها و فاکتورانعطاف پذیری، باید برای اجرای برنامه تلاش کرد و خود را به آن پایبند دانست.

می توان از شیوه هایی هم که دراین راستا به ما کمک می کنند استفاده کرد روش هایی مثل سیستم پاداش و جزا به نحوی که اگر برنامه روزانه یا هفتگی خود را اجرا کردیم به خود پاداش دهیم و اگر سهل انگاری و کاهلی پیشه کردیم خود را مجازات کنیم.

“هیچ چیز به اندازه تعهد، پایبندی واستقامت در زندگی نمی تواند یک انسان را نجات دهد”. 

اینکه پاداش شامل چه مواردی می شود و سیستم جزا باید چگونه باشد تا ضمانت اجرا داشته باشد برای پاسخ به این سوال و سوالاتی دراین خصوص و توضیحات بیشتری در خصوص معنا و مفهوم این نکته و تطبیق آن با فرد مورد نظر، کمک گرفتن از یک مشاور متخصص را به شما پیشنهاد می کنیم.

شیوه های یادگیری کتب مهم علوم انسانی

  • شیوه های یادگیری درس فلسفه

در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی، با شیوه های یادگیری درس فلسفه آشنا می شویم.

قبل از وارد شدن به کلاس درس، مبحث جدید را مطالعه بفرمایید.

مطالب حفظی و مفهومی را طبقه بندی کنید.

از نکاتی که دبیر مربوطه درس می دهد، یادداشت برداری نمایید.

دقت کنید مطالبی را که درس داده می شود، باید در همان روز تمرین گردد.

بعد از مرور درس ها شروع به تست زدن نمایید.

  • مباحث مهم درسی کتاب علوم و فنون ۲

این درس را با تمرین و تکرار فراوان یاد می گیرید.

دومین درس از هر فصل، به شعر اختصاص داده شده است. مبحث شعر را نیز با تکرار کردن، فرا می گیرید.

در پایه های آوایی، در مورد موسیقی و هم چنین آهنگ شعر صحبت می کند. شعر را به همان صورت که می خوانید بر روی کاغذ بنویسید تا بتوانید تقطیع هجایی کنید.

  • جامعه شناسی پایه ی یازدهم شامل چه مباحثی است؟

در برنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی ، درس جامعه شناسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

مطالب کتاب جامعه شناسی ۲ پیوستگی معنایی زیادی دارد. مفاهیمی را که به یکدیگر مربوط می شود را از کتاب درسی پیدا کرده و در دفتر بنویسید.

به نمودارهای کتاب درسی دقت فراوان نمایید. نمودارها را در دفتر خود تحلیل کنید. تحلیل کردن آن ها به فهمیدن مطالب کمک شایانی می نمایدمثال های کتاب درسی را با دقت فراوان چندین بار بخوانید. به فعالیت های هر درس توجه کنید و سوالات آن ها را پاسخ دهید این کار به فهم مطلب کمک می کند.

اینک به معرفی روشی کاربردی می پردازیم که دربرنامه ریزی درسی پایه یازدهم انسانی کمک شایانی خواهد کرد. همان طور که اشاره شد علاوه بر رعایت تمامی نکات فوق ما به یک مشاور و یک برنامه ریز برای یادگیری نیازمندیم. امروزه اهمیت برنامه ریزی اصولی در علوم مختلف به قدری است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

شاید روش های زیادی در رابطه با برنامه ریزی برای امتحانات یازدهم انسانی وجود داشته باشد اما در متدی که به صورت پکیج برایتان تهیه کرده ایم و با تطبیق علم روانشناسی ذهن و اصول یادگیری تدوین شده است، به یک برنامه اجرایی و کاربردی دست پیدا خواهید کرد که بر مبنای تمام نکات ذکر شده در این مقاله ساخته شده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید. “الو سلام مشاور در این زمینه با متخصصین برنامه ریز و مشاوران خود در کنار شماست.

محتوای جدول

پیمایش به بالا