مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

محتوای جدول

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری شامل برخی از تاییدیه های نمراتی و مدارک فارغ التحصیلی در پایه های کارشناسی ارشد است. همچنین سایر مدارک دیگر من جمله دانشجویان ترم آخر و کسانی که مشمول خدمت سربازی هستند نیز شامل این مدارک است.

اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری و در اختیار داشتن برخی از مدارکی که سبب امتیاز و بالا رفتن نمره است برای تمامی داوطلبان لازم و ضروری است.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با تمامی مدارک لازم برای مصاحبه دکتری آشنا کنیم و پیرامون نحوه ارائه این مدارک و مدارک مورد نیاز در مصاحبه دکتری در دانشگاه های مختلف اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

نحوه ارائه مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

همواره داوطلبان ورود به دوره دکتری درصددند تا زمینه های لازم برای موفقیت در این مسیر را برای خود ایجاد کنند.

یکی از سوالات رایجی که این عزیزان از کارشناسان ما می پرسند این است که چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم، متخصصان ما در پاسخ به این سوال عمدتا یک سری از راهکارهای ضروری به همراه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند که شامل موارد زیر است:

  • تمامی اطلاعات مرتبط به کمیت و کیفیت مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری هر ساله از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی می شود.
  • هر دانشگاه متناسب با نوع شرایط خود، مدارک خاصی را از داوطلبان طلب می کند.
  • مراجعه به سایت دانشگاه های مورد نظر و اطمینان از چگونگی مدارک مورد نیازتان لازم و ضروری است.
  • مصاحبه در پذیرش و قبولی داوطبان به میزان نیمی از نمره محسوب می شود.
  • برخی از امتیازاتی که در جلسه مصاحبه از داوطلبان درخواست می شود لازم و ضروری است و برخی دیگر مبنای امتیاز دهی و برتری محسوب می شود.

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری بر اساس اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، مصاحبه دوره مشترک آزمون دکتری و سایر دوره های دیگر همواره نیازمند به مدارکی است که برخی از آن ها لازم و ضروری و در حکم تاییدیه برای ورود داوطلبان به این دوره است و برخی دیگر به منزله امتیاز و برتری است.

در زیر می توانید مدارک لازم برای مصاحبه دکتری را مشاهده فرمایید:

  • کپی مدارک و ریز نمرات داوطلب در مقطع فوق لیسانس: از مهمترین مدارکی که هر فرد برای پذیرش در مصاحبه دکتری می بایست ارائه دهد، کپی برابر اصل مدارکی است که تایید کننده گذراندن تعداد واحد مد نظر با نمره نهایی حد نصاب است. این مدرک مخصوص دانشجویانی است که در سال آخر دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس در حال تحصیل هستند و یا در مقطع دکتری حرفه ای قصد ادامه تحصیل در رشته دیگری از این مقطع را دارند.
  • اصل مدرک کارشناسی: دیگر مدرک ضروری که از داوطلبان مقطع دکتری در هنگام مصاحبه درخواست می شود، ریز نمرات یا کارنامه مقطع کارشناسی او است. بر هر داوطلب لازم است که نسبت به تهیه این کارنامه اقدام لازم را انجام دهد و هم اصل آن و هم کپی برابر اصل آن را تهیه کند.
  • اصل مدرک کاردانی: همانند مدرک کارشناسی، هر داوطلب می بایست نسبت به ارائه مدرک معتبر که به صورت اصل و یا کپی برابر اصل پیرامون مقطع کاردانی است اقدام کند.
  • اصل و کپی شناسنامه: در اختیار داشتن شناسنامه واضح بدون هیچ پاک شدگی و یا مخدوشی، به همراه کپی از تمام صفحات آن برای روز مصاحبه لازم است.
  • کارت ملی: دیگر مدرک معتبری که هر داوطلب باید به همراه داشته باشد، کارت ملی و کپی پشت و روی آن است.
  • گواهی هیئت علمی: افرادی که دارای فعالیت های مثبت و تاثیر گذار و سمت های برتر در هیئت های علمی هستند می توانند این مدرک را با امضاء‌و مهر رئیس هیئت علمی به کارشناس مربوطه در روز مصاحبه ارائه دهند.
  • اسناد فعالیت های پژوهشی: از دیگر سنداتی که هر فرد می تواند به مسئول مربوطه برای ورود به مقطع دکتری ارائه دهد، اسناد فعالیت ها و مدارکی که دال بر اقدامات تاثیر گذار او در زمینه های آموزشی و پژوهشی است. کلیه دوره های تحقیقاتی و نتایج حاصل از آن می تواند در این زمره قرار گیرد.

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

چه مدارکی سبب امتیاز داوطلبان برای ورود به مصاحبه دوره دکتری است؟

داشتن برخی از مدارک و ارائه آن به کارشناس مربوطه در زمان مصاحبه می تواند تاثیر مثبتی بر روند پذیرش دانشجو در این مقطع داشته باشد.

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری و یا گواهی های ثبت اختراع به عنوان پژوهشگر و مخترع از این نوع است.

کسب امتیاز ویژه در جلسه مصاحبه تنها با ارائه مدارک زیر امکان پذیر است:

نوع مدرک توضیح
زبان انگلیسی داشتن یکی از مدارک زبان تکمیلی مانند آیلتس، تافل، دانشگاه تهران، MSRT ، تولیمو، EPT و MHLE می تواند موثر واقع شود.
رزومه ارائه یک سند منظم از توانمندی ها و استعداد های فردی و موفقیت های تحصیلی و شغلی می تواند مفید واقع شود.
سابقه تدریس در صورتی که داوطلب در دانشگاهی سابقه تدریس داشته است، می تواند با ارائه مدرک معتبر از مزایای آن بهره مند شود.
کتب تالیفی در صورتی که فرد دارای کتاب های منتشر شده است می تواند به عنوان مدرک ارائه دهد.
فرم های طرح واره در صورتی که داوطلب تمایل به شرکت در دوره پژوهش محور است می تواند این فرم را به کارشناس مربوطه ارائه دهد.
نظام وظیفه داوطلبان آقا می بایست وضعیت نظام وظیفه خود را با مدرک معتبر به مسئول ارائه دهند.
سهمیه رزمندگان در صورتی که دارای سهمیه رزمندگان هستید می توانید با ارائه مدرک معتبر از امتیاز آن استفاده کنید.
گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی داوطلب می بایست تمامی مدارک دال بر کتب تالیفی خود و یا ترجمه شده را به مسئول مربوطه ارائه دهد.
معرف در صورتی که از سوی اساتید خاصی معرفی شده اید و یا وابستگی به آن ها دارید با مدرک معتبر می توانید ارائه دهید.
پایان نامه با ارائه یک پایان نامه معتبر و قوی می توانید امتیاز ویژه ای از جلسه مصاحبه دریافت کنید.
فیش های واریزی ارائه فیش واریزی به صورت اصل و کپی لازم و ضروری است. این فیش برای پرداخت هزینه مصاحبه دکتری است.

لزوم برخورداری از راهنمایی مشاوران برای تکمیل مدارک مصاحبه دکتری

شرکت در جلسه مصاحبه مقطع دکتری یکی از مهمترین مراحل پذیرفته شدن در این مقطع است. برخورداری از مشاوره مصاحبه دکتری تحت نظر متخصصان و کارشناسان با تجربه و آگاه و استفاده از راهنمایی های آنان می تواند میزان آمادگی شما را در این موقعیت بالاتر برده و موجبات پذیرش و موفقیت در آن را تضمین کند.

کارشناسان تحصیلی می توانند پیش از اقدام شما تمامی شرایط را که به صورت هر ساله اعلام می شود بررسی کرده و تمامی مراحل ثبت نام در مصاحبه و تکمیل فرم و دریافت کد رهگیری را با صحت و سرعت انجام دهند.

تجربه ثابت کرده که داشتن اطلاعات کافی پیرامون ارائه مدارک منسجم و معتبر و دفاع از خود با ارائه مدارک کسب امتیاز توانسته نقش مهمی در پذیرش داوطلبان در مقطع دکتری داشته باشد.

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

نحوه تنظیم مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری

گرد هم آوری و تنظیم مدارکی که برای حضور در مصاحبه دکتری به آن ها نیاز دارید، یکی از امور مهم و ضروری برای کلیه داوطلبان است.

منظور از گردآوری، مراجعه به دانشگاه های قبلی و یا آماده کردن سایر مدارک بر اساس نوعشان است. همچنین پس از تهیه این مدارک چیدن آن ها و تهیه کپی از هر کدام نیز می بایست به صورت دقیق انجام شود.

در زیر اقداماتی را که برای آمادگی بیشتر برای ارائه مدارک به اساتید در زمان مصاحبه دکتری نیاز است را مشاهده خواهید کرد:

  • انجام چیدمان درست مدارک: پس از این که تمامی مدارکی که در قسمت قبل به تهیه آن ها سفارش کرده بودیم را آماده کردید، لازم است تا آن ها را مطابق با نظم خاصی در کلر بوک و یا پوشه های چند فایلی قرار دهید. این اقدام به شما کمک می کند تا در زمان درخواست مسئول مصاحبه از یک مدرک خاص، سریع و آسان و با اطمینان کامل بتوانید آن را به وی ارائه دهید. این امر می تواند از نظر روانشناسی نیز تاثیر مطلوبی بر کارشناس مربوطه و تایید نظام بندی و قانونمداری شما برای ادامه تحصیل در این مقطع باشد.
  • اقدام برای کپی برابر اصل: برخی از مدارک تحصیلی را به دلایل مختلف نمی توان از دانشگاه محل تدریس و یا سایر ارگان های دیگر دریافت کرد. به همین دلیل داشتن کپی آن ها یکی از الزاماتی است که برای ارائه در زمان مصاحبه می بایست نسبت به آن توجه ویژه داشت. این سری از مدارک لازم است مطابق اصل و برابر اصل شوند و دارای مهر و امضاء‌ معتبر نماینده ارائه دهنده کپی مدرک باشد. این اقدام می تواند سندیت وجود مدرک را همانند کپی آن در زمان مصاحبه کند.
  • داشتن سه سری کپی: لازم است شما داوطلبان گرامی از هر مدرک سه عدد کپی برابر اصل تهیه کنید تا در زمان درخواست کارشناس مصاحبه و یا بیرون از اتاق مصاحبه از سوی کارشناسان دیگر به راحتی آن ها را در اختیارشان قرار دهید و معطلی و مشکلی در این زمینه نداشته باشید.
  • تهیه کپی با کیفیت: از دیگر نکاتی که برای تنظیم مدارک پیش از ورود به جلسه مصاحبه می بایست مد نظر داشته باشید، تهیه کپی های رنگی و با کیفیت است. این میزان از توجه به تکمیل بودن و شفاف بودن مدارک سبب اعتبار بیشتر شما در این جلسه و رفع ابهامات احتمالی می شود.
  • فایل کامپیوتری مدارک: در اختیار داشتن تصویر کلیه مدارک بر روی گوشی تلفن همراه و یا سایر دیوایس های کوچک قابل حمل و همچنین داشتن آن ها به صورت فایل های منظم و تفکیک شده بر روی فلش یا سی دی نیز می تواند کمک زیادی در این زمینه به شما عزیزان کند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با مدارک لازم برای مصاحبه دکتری و زمان ارائه آن ها آشنا کنیم و پیرامون نحوه ارائه مدارک و تاثیر آن ها اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران و کارشناسان تحصیلی ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا