برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی

برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی

محتوای جدول

دوست داری پزشکی قبول بشی ؟ 

دوست داری دندان پزشکی قبول بشی ؟

دوست داری آقای دکتر یا خانم دکتر صدات کنن؟

یا اینکه فقط دوست داری جز دانش آموزهای خوب کلاس باشی و نمره های مطلوبی رو کسب کنی؟

در هر صورت با توجه به هدفی که داری ، به یک برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی نیاز خواهی داشت.

با توجه به اینکه قوانین کنکور هم عوض شده و تاثیر سوابق تحصیلی برای پایه دهم از کنکور 1405 در نظر گرفته می شه نمرات نهایی مشترک این پایه به صورت مستقیم توی رتبه کنکور تاثیر داره!

بهت قول میدم بعد خوندن این متن جواب همه سوالات در مورد برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی رو پیدا کرده باشی.

برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی

ویژگی های یک برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی خوب

برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی که بتونه کمکت کنه باید این ویژگی ها رو داشته باشه:

1- با توجه به نقاط ضعف و قوت و ویژگی های شخصیتی خودت تنظیم بشه (برنامه از پیش تنظیم شده که برای همه یکسان هست نباشه)

2- قابل انجام باشه (یعنی فضایی برنامه ریزی نشه)

3- به درس ها دقیقا به اندازه ی اهمیتشون توجه بشه

4- همه ی درس ها رو شامل بشه

5- توسط یک مشاور کاربلد نوشته شده باشه یا لااقل اگه خودت مینویسیش حتما با یک مشاور خوب چک بشه (دقت کن که وقت با ارزشترین دارایی هر فرد هستش و نباید با آزمون و خطا وقتت رو به بطالت بگذرونی)

دسته بندی دروس سال دهم تجربی

شما توی سال دهم با این دروس مواجه هستید که بر حسب اهمیت اونها رو به دو دسته دروس اصلی و دروس فرعی تقسیم می کنیم:

دروس اصلی پایه دهم تجربی

  • زیست شناسی و آزمایشگاه ۱
  • شیمی ۱
  • فیزیک ۱
  • ریاضی ۱
  • دین و زندگی ۱
  • زبان خارجی ۱
  • عربی، زبان قرآن ۱
  • فارسی ۱

دروس فرعی پایه دهم تجربی

  • جغرافیای ایران
  • آمادگی دفاعی
  • تعلیمات ادیان الهی و اخلاق
  • کارگاه کارآفرینی و تولید
  • تفکر و سواد رسانه ای

این دسته بندی از اون جهت انجام شده که دروس اصلی، درس هایی هستند که هم جز منابع کنکور تجربی هستند و هم در سال های آینده مجدد با اونها سر و کار خواهید داشت. البته با توجه به تغییرات کنکور سراسری در دروس عمومی صرفا نمره نهایی دروسی که به صورت سراسری امتحان گرفته می شود تاثیر خواهد داشت. همچنین از کنکور 1405 به بعد دروس سال دهم نیز در سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود.

دروس فرعی نه جز منابع کنکورتون محسوب میشن و نه اینکه در پایه یازدهم یا دوازدهم با اونها مواجه میشید.

دروس سال دهم تجربی رو چطور بخونیم؟

قطعا مطالعه ی دروس با همدیگه تفاوت هایی دارن که در اینجا به شما می گیم که چطور این دروس رو بدون مشکل بخونید.

درس ادبیات

درباره درس ادبیات باید بیشترین تمرکز شما روی مباحث قلمرو فکری (درک مطلب و معنی و مفهوم نظم و نثر) باشه. این مبحث هم توی امتحانات تشریحی شما بیشترین سهم رو داره (8 نمره) و هم در سوابق تحصیلی کنکور از سال 1505 به بعد به صورت مستقیم تاثیر گذار خواهد بود.

اولویت بعدی شما باید قلمرو زبانی (معنی لغت، املا و دستور) و در نهایت قلمرو ادبی (ارایه های ادبی و حفظ شعر) باشه. قلمرو زبانی در امتحانات 7 نمره و قلرو ادبی 5 نمره رو به خود اختصاص می دن.

منبع مطالعاتی درس ادبیات دهم

برای گرفتن نمره بالا تو مدرسه و امتحان می تونید از یکی از دو کتاب “ماجراهای من و درسام” از انتشارات خیلی سبز و یا “کتاب سیر تا پیاز” انتشارات گاج استفاده کنید.

اما اگه برای کنکور هم برنامه دارید و می خواید خودتون رو از امسال آماده کنید بهترین کتابی که می تونید امسال مطالعه کنید کتاب «تناسب مفهومی و قرابت معنایی» انتشارات دریافت هستش. اگه امسال روی این کتاب مسلط بشید قطعا توی سال یازدهم و دوازدهم خیالتون بابت موضوعات «قلمرو فکری» کاملا راحت خواهد بود.

درس دین و زندگی

برای دین و زندگی متن درس رو خوب بخونید و همینطور دقت کنید که باید تسلط زیادی روی آیات و روایات کتاب درسی داشته باشید.

اگه آزمون های کانون یا گزینه دو شرکت نمی کنید نیازی به تست زدن در این درس ندارید (البته برای امسال) و صرفا خودتون رو برای امتحانات مدرسه آماده کنید. البته همانطور که ذکر شد این درس نیز از سال 1405 تنها به صورت سوابق تحصیلی در کنکور لحاظ خواهد شد.

منبع مطالعاتی دین و زندگی دهم

برای امتحانات تشریحی سوالات معلم خودتون کفایت می کنه اما اگه نیاز به منبع بیشتری دارید کتاب “ماجراهای من و درسام” رو تهیه کنید. اگه می خواید تست هم کار کنید کتاب انتشارات خیلی سبز کتاب بسیار خوبی توی این زمینه س.

درس عربی 

برای عربی لغات تمام درس ها رو باید به خوبی بلد باشید. متن درس رو به خوبی یاد بگیرید. سپس سراغ قواعد برید و بعد از اون تمرینات هر درس رو حل کنید.

خوبی کتاب درسی تون اینه که در درس اول مباحث پایه های پیشین رو مرور می کنه. برای درس عربی کتاب سیر تا پیاز انتشارات گاج انتخاب خوبیه و هم برای امتحانات و هم برای تست زدن پوشش کاملی بهتون ارائه می کنه.

درس زبان

برای زبان اولویت اولتون باید حفظ کردن لغات و ساختارهای جدید هر درس باشه.

 بعد از اون متن هر درس رو باید مطالعه کنید و به خوبی یاد بگیرید و توی قدم بعدی سراغ گرامر درس برید.

برای امتحانات مدرسه کتاب ماجراهای من و درسام کاملا مناسبه اما برای تست دو گزینه پیش روتونه:

کتاب آقای اناری انتشارات مبتکران و یا کتاب آقای کیاسالار انتشارات خیلی سبز که هر دو کتابهای خیلی خوبی هستن.

برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی

درس زیست شناسی

توی درس زیست شناسی تسلط روی متن کتاب درسی و جزئیات اون خیلی مهمه. علاوه بر این شما باید نکات مربوط به تصاویر کتاب رو هم کامل بلد باشید.

توی زیست شناسی از حاشیه نویسی و خلاصه نویسی نباید غافل بشید و بتونید بین بخش های مختلف کتاب درسی ارتباط برقرار کنید.

حتما پاسخ تشریحی سوالات و تست ها رو حتی در صورتی که پاسخ درست به اونها دادید مطالعه کنید و نکاتشون رو توی دفتری جداگانه یادداشت کنید.

اگه بخوایم فصل به فصل راجع به کتاب زیست توضیح بدیم:

فصل اول زیست شناسی دهم 

این فصل تقریبا پایه ای ترین فصل زیست شناسی دبیرستانه. مفاهیمی که توی این فصل باهاش آشنا می شید تا انتهای دبیرستان و کنکورتون به کارتون خواهد اومد. پس برای این فصل وقت خیلی خوبی بذارید و اون رو با دقت مطالعه کنید.

فصل دوم زیست شناسی دهم

این فصل درباره فرآیند گوارش و جذب صحبت می کنه. اهمیت خیلی زیادی توی کنکور دارد چون قابلیت ترکیب شدن با کلیه فصول زیست شناسی رو داره. بنابراین اگه می خواید از امسال برای کنکور مطالعه کنید برای این فصل و تست های اون وقت خوبی اختصاص بدید.

فصل سوم زیست شناسی دهم

این فصل درباره تنفس در انسان و سایر جانوران صحبت می کنه. پیچیدگی کمتری به نسبت فصل قبل داره اما با توجه به موضوعاتی که داخلش هست، قابلیت ترکیب شدن بالایی با سایر فصول داره.

فصل چهارم زیست شناسی دهم

این فصل تقریبا مهمترین و سخت ترین فصل زیست سال دهمه.

باید به تمام نکات مربوط به گردش خون و قلب توجه کنید و جزئیات اونها رو به خاطر بسپارید. این فصل قابل ترکیب شدن با اکثر فصول زیست شناسیه و توی کنکور هم از اهمیت فوق العاده بالایی برخورداره.

فصل پنجم زیست دهم

فصل پنجم به نسبت فصول قبلی کوتاه تره.

به دفع مواد زائد در جانداران و عملکرد کلیه در بدن انسان می پردازه.

این فصل نیز قابلیت ترکیب شدن با سایر فصول رو داره و دقت به نکات و جزئیات تصاویر در اون اهمیت فوق العاده بالایی دارن.

فصل ششم و هفتم زیست دهم

این دو فصل به موضوع زیست گیاهی می پردازه و تا حدودی متفاوت با فصول قبلیه. زیست گیاهی یک بحث مجزا در زیست شناسیه که باید اون رو با جزئیات کامل مطالعه کنید چون این مبحث بودجه بندی قابل توجهی توی کنکورتون خواهد داشت به علاوه اینکه توی سال های آینده هم ادامه ی این مباحث رو مطالعه خواهید کرد.

منبع مطالعاتی زیست شناسی دهم

برای امتحانات مدرسه و گرفتن نمره بالا تو این درس بهترین منبع موجود توی بازار کتاب ماجراهای من و درسام انتشارات خیلی سبزه.

اما برای تست زدن باید با توجه به سطح درسی خودتون منبع رو انتخاب کنید:

برای دانش آموزانی که تو این درس ضعیفن و می خواهن از کتابی با تست های نسبتا آسون استفاده کنن کتاب میکرو گاج انتخاب مناسبیه.

 برای دانش آموزای متوسط و قوی که علاوه بر تستای سخت و در حد کنکور و حتی فراتر از اون نیاز به درسنامه های آموزشی دارن، کتاب تست دهم انتشارات خیلی سبز گزینه خوبی هستش.

 اما اگه نیاز به درسنامه چندانی ندارید و می خواید بیشتر تست بزنید (اون هم تست های سخت و قوی) از کتاب انتشارات الگو استفاده کنید.

درس ریاضی پایه دهم تجربی

ریاضی دهم مباحث خیلی پیچیده ای نداره اما مباحث اون پایه ریاضیات سال های بعد شماس. به همین علت باید وقت مناسبی برای این درس بذارید.

 از فصل مثلثات اصلا نترسید. (بر خلاف اسم ترسناکی که داره و همه ی بچه ها ازش فراری هستن اصلا فصل سختی نیست).

 به بحث احتمال دقت ویژه ای کنید چون تو زیست شناسی هم به شدت به کارتون خواهد اومد و مبحث تابع رو هم جدی بگیرید چون پایه خیلی از مباحث دیگه س.

برای ریاضی باید برای تک تک تمرینات و سوال هایی که حل می کنید ابتدا خودتون به اندازه ی کافی (2 الی 3 دقیقه) فکر کنید و وقت بزارید.

حتی اگه تونستید سوال رو خودتون حل کنید هم باید سراغ پاسخ تشریحی برید و مطالعه کنیدش اما اگه نتونستید پاسخ بدید، بعد از خوندن پاسخ تشریحی برگردید و سوال رو خودتون مجددا حل کنید. (دقت کنید که یادگیری در این مرحله رخ میده، اگه فقط پاسخ رو بخونید عملا چیزی یاد نخواهید گرفت).

منبع مطالعاتی ریاضی دهم تجربی

برای امتحانات مدرسه کتاب ماجراهای من و درسام انتشارات خیلی سبز و برای تست نیز کتاب تست همین انتشارات گزینه بسیار مناسبی هستن.

درس فیزیک دهم تجربی

فیزیک دهم مباحث چندان سختی نداره. فصل اول معمولا توی بودجه بندی امتحانات مدرسه و کنکور سهم زیادی نداره اما یکی از مهمترین فصل های فیزیک هست و اگه اون رو خوب یاد نگیرید در اغلب فصل های سال های بعد به مشکل خواهید خورد.
 فصل های دو و چهار هم، نیاز به تمرین و تکرار زیادی دارند زیرا می تونن تنوع سوالی زیادی داشته باشن.

 فصل سوم هم مرتبط با فصول یک و دو سال دوازدهمتونه و باید اون رو خوب یاد بگیرید.

روش مطالعه فیزیک تقریبا شبیه به ریاضیه. باید ابتدا جزوه معلم و درسنامه کتاب کمک آموزشیتونو بخونید و بعد سراغ سوالات و تست ها برید و اونها رو با همون روشی که برای ریاضی توضیح دادیم حل کنید.

منابع مطالعاتی فیزیک دهم تجربی

برای امتحانا اگه کتاب ساده و متوسطی می خواید از ماجراهای من و درسام استفاده کنید اما اگه کتابی با سوالات تشریحی و تستی خوب می خواید می تونید از کتاب سه بعدی انتشارات الگو استفاده کنید. این کتاب علاوه بر درسنامه و سوال های تشریحی قوی ، تست های خوب و سختی هم داره.

اگه صرفا کتابی برای تست می خواید کتاب میکرو گاج میتونه گزینه خیلی خوبی براتون باشه.

درس شیمی پایه دهم تجربی

بعد از زیست شناسی ، شیمی مهمترین درس شماس. باید روی متن کتاب درسی، واکنش ها و شکل های کتاب ، نام عناصر و فرآیندهای واکنش ها کاملا مسلط باشید.

 خوندن شیمی برای امتحان با خوندن اون برای کنکور کاملا متفاوته. توی کنکور حدود نیمی از سوالا (کمی بیشتر) از مسائل شیمی هستن در صورتی که این موضوع توی امتحانات کمرنگ تره.

شیمی درسیه که مسائل تستی اون نیاز به تمرین فراوان داره. چون محاسبات سختی داره و به دست آوردن سرعت عمل توی این مسائل نیاز به تمرین زیادی داره.

منبع مطالعاتی شیمی دهم تجربی

برای امتحانات مدرسه کتاب ماجراهای من و درسام اما برای تست چند گزینه داریم:

اگه شیمی شما ضعیفه و نیاز به درسنامه های خیلی خوبی دارید از کتاب آقای بازرگانی انتشارات مبتکران استفاده کنید.

 اما اگه وضعیتتون خوبه و بیشتر از آموزش، نیاز به تست زدن دارید، کتاب تست نشر الگو و یا خیلی سبز میتونن گزینه های مناسبی برای شما باشن.

برای برنامه ریزی پایه دهم تجربی باید به موضوعات زیر دقت کنید:

1- درسی رو که اون روز در مدرسه یاد گرفته اید حتما عصر همون روز مطالعه کنید. (این موضوع بهره وری مطالعاتی شما رو به شدت افزایش می ده)

2- برای هر درس و موضوع باید به اندازه اهمیتش وقت بذارید. (می تونید از مشاورتون کمک بگیرید).

3- همواره اولویت اولتون امتحانات مدرسه باشه و کنکور اولویت دوم.

4- حتما ساعات مطالعه خودتون رو در یک دفتر یادداشت کنید تا میزان پیشرفت خود رو طی هر هفته ببینید. (می تونید از دفتر برنامه ریزی قلم چی استفاده کنید.)

5- در پایان هر هفته ساعتی رو به دروس باقی مانده اختصاص بدید.

6- حداقل یک نصف روز توی هر هفته رو به تفریح کردن با خونواده یا دوستاتون اختصاص اختصاص بدید.

7- اگه خودتونو برای کنکور آماده می کنید حتما با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلیتون یکی از آزمون های گزینه دو یا قلم چی رو شرکت کنید.

سؤالات متداول درباره برنامه ریزی درسی دهم تجربی 

 

آیا تجربی ها ضروری است که از دهم برای کنکور برنامه ریزی کنند؟ 

– ضروری نیست ولی با توجه به رقابت زیاد در این کنکور، کسانی که زودتر شروع می کنند شانس بیشتری دارند.

 

برنامه ریزی برای پایه دهم بهتر است مبحثی باشد یا بر اساس زمان چیده شود؟

– برنامه ریزی برای هر شخص بر اساس عادات مطالعاتی او متفاوت است و نمی توان برای همه نسخه یکسانی پیچید.

 

آیا کمک گرفتن از مشاور برای برنامه ریزی و انتخاب منابع درسی به ما کمک میکند؟

– کمک مشاور به شما باعث نظم بهتر و انتخاب مسیر بهتر می شود. بعضی از دانش آموزان هنگام نظارت مشاور عملکرد بهتری دارند.

 

AsliCallBanner

 

محتوای جدول

پیمایش به بالا