اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود ؟

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود ؟

محتوای جدول

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود ؟ این سوالی است که ذهن برخی از داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول کنکور سراسری را که از رتبه خود راضی نیستند و یا تحت هر شرایطی تمایلی به انجام انتخاب رشته ندارند، به خود مشغول کرده‌است.

در صورتی که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تمایلی به انتخاب رشته نداشته باشند، می‌بایست نسبت به شرایط و ضوابط آن اطلاعات دقیق و موثقی داشته باشند.

بهره‌مندی اطلاعاتی از توابع انتخاب نکردن رشته می‌تواند راهنمای مناسبی برای داوطلبان باشد تا بتوانند در زمان مناسب نسبت به انجام و یا عدم انجام آن اقدام کنند و در معرض کمترین جریمه‌ها و محرومیت‌ها قرار بگیرند.

 اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و با مشاهده کارنامه سبز خود شاهد رتبه پایین و یا اشکالاتی در کارنامه خود شده‌اید و به سبب تصمیمی که برای پیگیری آن اشتباه دارید، تمایلی به انتخاب رشته ندارید باید از شرایط عدم انتخاب رشته مطلع باشید.

در این مقاله سعی ما بر این است تا پاسخ کاملی به سوال اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود بدهیم و تمامی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین لزوم استفاده از مشاوره انتخاب رشته را در این مواقع بیان کنیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود ؟

عواقب اجتناب از انتخاب رشته پس از قبولی در مرحله اول کنکور سراسری

هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و در دسترس قرار گرفتن رتبه‌های کسب شده داوطلبان، عده‌ای هستند که تمایلی برای انتخاب رشته علی رغم دستیابی به مجوز آن از خود نشان نمی‌دهند.

آمارها ثابت کرده که این اتفاق به سبب عدم دستیابی به رتبه مورد نظر و احتمال بروز اشتباه از سوی سازمان سنجش است.

در هر صورت سازمان سنجش و همچنین سیستم آموزش عالی کشور برای این دسته از افراد شرایطی را در نظر گرفته‌اند که با وجود مطابقت آن با شرایط افراد امکان انصراف از انتخاب رشته بدون محرومیت و یا جریمه وجود دارد. البته در حال حاضر این محدودیت ها به حداقل رسیده است و صرفا برای آقایانی که خدمت سربازی انجام نداده باشند محدودیت هایی وجود دارد.

اما مشاوران تحصیلی به این افراد انتخاب رشته علی رغم عدم تمایلشان را پیشنهاد می کنند.

این پیشنهاد در مورد کسانی که به دنبال قبولی در دانشگاه‌های مطرح و رشته‌های برتر هستند نیز صادق است. اما در صورتی که داوطلب تنها قادر به انتخاب رشته‌هایی باشد که هیچ تناسبی با روحیاتشان ندارد، کارشناسان تحصیلی بنابر تجربه چندین ساله خود آن‌ها را از انجام انتخاب رشته منع می‌کنند.

مزایای انتخاب رشته با رتبه نامطلوب

شاید این عنوان برای کسانی که زمینه فکری کاملی پیرامون مزیت‌های انتخاب رشته با وجود رتبه‌های نامطلوب ندارند کمی عجیب به نظر برسد. اما واقعیت آن است که داوطلبانی که با دنبال کردن اهداف بلند مدت، از جمله کسب سهمیه و پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور، به دنبال دستیابی به موفقیت اولیه در دانشگاه‌های داخلی هستند، می‌توانند تحت شرایط خاصی به منظور خود دست‌پیدا کنند.

پذیرفته‌شدن در دانشگاهی در رده پایین‌تر و یا رشته‌ای مشابه رشته مورد نظر، در کنار کسب نمرات عالی زبان و ارائه چند مقاله بین‌المللی همان شانس را _با درصد کمی تغییر_ برای پذیرفته شدن در دانشگاه مورد نظر خارجی خواهند داشت.

همچنین طی کردن مسیر پیشرفت و پرهیز از صرف زمان برای ماندن پشت کنکور به مدت یکسال نیز از دیگر مزایای انتخاب رشته با وجود عدم دستیابی به رتبه مورد نظر است.

درک صحیح از توانایی‌های خود و پذیرفتن شرایط موجود کمک زیادی به داوطلبان قبول شده در دوره اول کنکور سراسری می‌کند.

معایب انتخاب رشته با رتبه نامطلوب

سرخوردگی و بی علاقگی به رشته‌هایی که امکان قبولی در آن‌ها با رتبه کسب شده وجود دارد، بسیار شایع است. اما همواره باید به این نکته توجه داشت که هیچ کس تضمین کننده عدم قبولی در رشته دلخواه با رتبه‌ای اندک مغایر برای قبولی در آن رشته نیست.

این سخن بدان معناست که هر ساله ظرفیت دانشگاه‌ها و شرایط آن ها برای اخذ دانشجو متفاوت است و احتمال قبولی در رشته ای مشابه و یا همان رشته در دانشگاه مورد نظر وجود دارد.

به همین سبب این دلیل ملاک قطعی و یقینی برای عدم انتخاب رشته به سبب عدم دستیابی به رتبه مورد نظر نیست.

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود

لزوم استفاده از مشاوره انتخاب رشته

به طور کلی داوطلبانی که در دو راهی انتخاب رشته و عدم انتخاب رشته در هنگام کسب مجوز اولیه از سوی سازمان سنجش قرار دارند، دارای سه حیطه شرایطی هستند.

این حیطه ها به سبب وجود و یا عدم ویژگی هایی است که داوطلبان برای پذیرفته شدن در رشته مورد نظر و دانشگاه دلخواه دارند. از جمله این شرایط موارد زیر است:

  • داوطلبانی که کاملا نا امید هستند: این سری از داوطلبان به سبب عدم کسب رتبه مورد نظرشان به طور کلی از ادامه فرآیند انتخاب رشته نا امید و مایوسند و مدام در حال پروراندن انگیزه اقدام برای خواندن مجدد به مدت یک سال دیگر در ذهنشان هستند.
  • داوطلبان نگران از وضعیت بوجود آمده: دسته دیگری از داوطلبان هستند که از انتخاب رشته و قبولی در رشته ای مغایر با علاقمندی های خود می ترسند. این داوطلبان به این می اندیشند که در صورتی که در رشته ای که به آن علاقه ندارند از سوی یک دانشگاه پذیرفته شوند و برای ادامه تحصیل آن را دنبال نکنند شامل جریمه ها و محرومیت ها شوند.
  • داوطلبان بلا تکلیف: در این گروه داوطلبانی وجود دارند که هدف نهایی مشخصی ندارند و تنها ترس آنها از این است که رتبه اکتسابی شان در سال آینده معادل و یا بدتر از رتبه امسالشان باشد. همین طرز فکر سبب می شود تا انگیزه آن ها برای انتخاب رشته و یا عدم انتخاب رشته دچار تزلزل شود.

حال که درک درستی از وضعیت متفاوت داوطلبان در این برهه از کنکور سراسری پیدا کردیم، لزوم استفاده از مشاوره انتخاب رشته و بهره‌مندی از نظرات کارشناسان تحصیلی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

به همین علت در اختیار داشتن مشاوری آگاه که تمامی شرایط و جوانب موجود را به درستی بررسی کند و بر اساس تجربیات و ضوابط حاکم بر سیستم آموزشی راهکارهایی را ارائه دهد، بسیار مهم و ضروری است.

راهکارهای اصولی انتخاب رشته با رتبه نا مطلوب از دید روانشناسی

انتخاب رشته کنید زیرا:

  • شاید در سال آینده رقبای شما سرسخت‌تر باشند.
  • هر ساله شرایط پذیرش دانشگاه ها دچار نوسان و تغییر است.
  • امکان قبولی در رشته مورد نظرتان با هیچ فرضیه ای رد نمی شود.
  • با گرفتن مرخصی شانس خود را برای شرکت در کنکور سال بعد حفظ می کنید.
  • تجربه ثابت کرده امکان دستیابی به رتبه بهتر در سال های بعدی کمتر است.

البته توجه داشته باشید که موارد استثنا همیشه وجود دارند.

کاربرد تست روانشناسی انتخاب رشته

تست های روانشناسی موجود در این سایت همگی پیرامون کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر پیرامون روحیات و شخصیت خود فرد انجام می شود.

با انجام این تست های روانشناسی داوطلبان به شناخت بهتری پیرامون استعداد ها و موفقیت بیشتر در رشته های مختلف دست پیدا می کنند.

به همین منظور انجام تست روانشناسی انتخاب رشته یکی از راهکارهای مطلوبی است که کارشناسان تحصیلی به داوطلبان کنکور سراسری پیش از انجام انتخاب رشته پیشنهاد می کنند.

اکثر این تست ها دارای امتیازات و نمراتی هستند که قبل از شروع تست به صورت کاملا واضح از سوی مشاور مربوطه توضیح داده خواهند شد.

با جمع بندی امتیازاتی که شما به سوالات مختلف در جریان تست روانشناسی انتخاب رشته می دهید مشاوران به درک جامعی از روحیات شما می رسند و بر حسب توانایی ها و استعداد هایتان رشته های همگام و هماهنگی را به شما برای تحصیل در آینده پیشنهاد می دهند.

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه می شود؟

ساده ترین پاسخی که می توان به سوال اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم داد این است که در صورتی که داوطلبی در یک رشته محل در دانشگاه دولتی پذیرفته شود و از اقدامات لازم جهت ثبت نام در دانشگاه و حضور در کلاس ها سرپیچی کند، شامل جریمه هایی از سوی دانشگاه مربوطه و سازمان سنجش خواهد شد.

معمول ترین جریمه این اقدام این است که فرد برای سال بعد مجاز به شرکت در کنکور نخواهد بود. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که سبب برداشته شدن این جریمه ها با انجام اقدامات لازم خواهد شد. از جمله این اقدامات موارد زیر است:

  • ثبت نام خود را در دانشگاه پذیرفته شده قطعی و نهایی کنید.
  • دو ترم تحصیلی را در دانشگاه مورد نظر بگذرانید.
  • با گرفتن کارنامه دو ترم خود می توانید انصراف خود را از ادامه تحصیل به آموزش دانشگاه اعلام کنید.
  • برای کنکور سراسری سال بعد ثبت نام کنید.

اگر انتخاب رشته کنیم و قبول نشویم چه می شود؟

در صورتی که در پایان تمامی این توضیحات سوال شما این باشد که با وجود رتبه نامطلوب و انجام انتخاب رشته به قبولی مورد نظر خود دست پیدا نکنیم باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

باید بگوییم، در چنین شرایطی زیر نظر مشاوری با تجربه و آگاه برای سال بعد اقدام کنید. برنامه ریزی هدفمند و منسجم داشته باشید و بر اساس آن یک سال تحصیلی را برای خود تقسیم بندی مطالعاتی کنید.

با این روش و استفاده از بهترین برنامه های موجود مطابق با شرایط شما، احتمال قبولی در رشته مورد نظر و دانشگاه مطلوبتان بیش از پیش عملی و ممکن خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی جوانب و ضوابطی را که پیرامون پاسخ به سوال اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود وجود دارد را مورد بررسی قرار داده و راهنمایی مفیدی برای داوطلبان دارای شرایط گفته شده باشیم.

در صورتی که سوال و یا ابهامی در هر قسمت از متن داشتید و یا به دنبال پاسخ‌هایی برای سوالات دیگر خود در زمینه با انتخاب رشته و طی بقیه مراحل لازم برای رسیدن به موفقیت در آزمون سراسری دارید، ما به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران آگاه و با تجربه ما در الو سلام مشاور تماس بگیرید.

استفاده از نظریات سازنده و مفید کارشناسان تحصیلی تاثیر زیادی بر هموار کردن مسیر موفقیت برای داوطلبان آزمون سراسری هر ساله دارد.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا