مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی

مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی

محتوای جدول

مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی و نحوه کسب امتیاز از مصاحبات انگلیسی معمولا از موضوعاتی است که مورد سوال برای داوطلبان شرکت در مصاحبه دکتری است.

تنها پذیرش در مرحله اول که همان آزمون دکتری است، برای دانشجوی این مقطع شدن کفایت نمی کند و هر فرد می بایست در مصاحبه آن که نیمی از نمره مورد نیاز از این مصاحبه تامین می شود، شرکت کند.

دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه آزاد و سراسری همواره توجه ویژه ای به مصاحبه دکتری دارند و بر اساس شایستگی های فردی و بار علمی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با شرایط مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی آشنا کنیم و پیرامون نحوه معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری و تاثیر مدرک زبان در این جلسه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی

در مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی چه سوالاتی پرسیده می شود؟

شرکت در مصاحبه دکتری یکی از اقداماتی است که هر داوطلب برای ورود به این مقطع تحصیلی از انجام آن ناگزیر است.

در این جلسه عمدتا پیرامون اطلاعات شخصی و اهداف و دیدگاه های داوطلب و همینطور تلاش ها و فعالیت های او از سوی استاد مربوطه سوالاتی پرسیده می شود.

در برخی از مصاحبه ها متناسب با نوع رشته مورد نظر داوطلب، سوالات به صورت انگلیسی هستند و فرد می بایست توانمندی لازم برای درک و پاسخگویی به این سوالات را کسب کرده باشد.

در مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی برخی از موضوعات مد نظر استاد قرار می گیرند که از جمله آن ها موارد زیر است:

  • سوالات مربوط به معرفی شخص و اطلاعات شخصی
  • سوالات مصاحبه دکتری پیرامون تسلط به زبان انگلیسی
  • سوالات مرتبط با پایان نامه ارشد
  • درخواست پیرامون خواندن یک متن و ترجمه آن
  • سوال پیرامون بررسی میزان تسلط فرد بر روی اصطلاحات تخصصی رشته مورد نظر
  • سوال پیرامون فعالیت های علمی و بیوگرافی پژوهشی
  • سوال پیرامون انگیزه فردی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته مورد نظر
  • سوال پیرامون نحوه تمرکز فکری بر روی موضوعات دوره دکتری
  • سوال پیرامون چکیده و نتیجه پایان نامه ارشد
  • سوال پیرامون نحوه تفکر شما در مورد مقالات معتبر علمی

نحوه دستیابی به تسلط برای پاسخگویی به سوالات انگلیسی مصاحبه دکتری

در این قسمت بر اساس تجربیات داوطلبان سال های قبل و نکات مهم در این زمینه، شما را با روش های تسلط به پاسخ دهی پیرامون سوالات انگلیسی پرسش شده در مصاحبه دوره دکتری آشنا می کنیم.

معمولا سوالات انگلیسی دوره دکتری در موضوعات مختلفی است که شرایط پاسخگویی و محتوایی آن در زیر توضیح داده شده است:

  • معرفی: در اولین مرحله از مصاحبه انگلیسی دوره دکتری عمدتا استاد از شما می خواهد که خود را به صورت کاملا شفاف به زبان انگلیسی معرفی نمایید. بهتر است برای این قسمت توضیحات کامل و در عین حال کوتاهی پیرامون خود آماده کرده باشید. معمولا این توضیحات می بایست در مورد نام، نام خانوادگی، سال تولد، شغل حال حاضر، وضعیت تاهل، وضعیت تحصیل و … است.
  • بیوگرافی تحصیلی:‌ در مرحله بعدی شما ملزم به ارائه اطلاعاتی پیرامون دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی هستید. همچنین باید در مورد رشته تحصیلی و گرایش آن توضیحاتی را به کارشناس مربوطه ارائه دهید. از اهداف و آرمان های خود بگویید و تعیین کنید که اگر قرار باشد در این مقطع پذیرفته شوید، بر روی چه موضوعاتی فعالیت علمی می کنید.
  • پایان نامه: از دیگر موضوعاتی که در جلسه مصاحبه می بایست نسبت به آن اطلاعات مفیدی به استاد به زبان انگلیسی ارائه دهید، وضیح پیرامون پایان نامه است. بیان انگلیسی عنوان پایان نامه و اصطلاحات تخصصی آن و نحوه انجام پایان نامه و همچنین خلاصه آن از جمله مباحثی است که در این بخش می بایست ارائه دهید.
  • روخوانی: شما می بایست در حدی به زبان انگلیسی مسلط باشید که بتوانید به راحتی از روی یک پاراگراف بخوانید و آن را ترجمه کرده و یا حفظ نمایید.

مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی

نحوه معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری باید چگونه باشد؟

برای دانستن چگونگی و نحوه معرفی خود به زبان انگلیسی برخورداری از محتوای مورد انتظار در این جلسه لازم و ضروری است.

همانطور که به آن اشاره کردیم معرفی می بایست به صورت کامل و با استفاده از الفاظ روشن و شفاف باشد.

داوطلبان می بایست برای معرفی خود در این جلسه پیرامون محتوای زیر اطلاعات کافی و منسجمی را جمع آوری کرده و نسبت به تنظیم آن اقدام کنند:

  • نام کوچک یا First Name: برای بیان نام و نام خانوادگی خود از این عبارات استفاده کنید: My first name is ، I am ، My last name is ، My family name is
  • تاریخ تولد یا سن Age: لازم است برای بیان سن خود تنها عدد آن را بیان نکنید و از عباراتی همچون موارد روبرو استفاده کنید: (?)I am ، I am (?) years old، I am (?) years of age، (?)I am knocking on                                                                                                                                    
  • شغل یا job: برای این که پیرامون شغل خود صحبت کنید می بایست از جمله های روبرو استفاده کنید: I am a (?)، I (?) for a living
  • وضعیت تاهل Marital Status: وضعیت تاهل خود را با عبارات روبرو بیان کنید: I’m married، I’m single ، I’m engaged، I’m divorced
  • وضعیت تحصیلی Educational Status: برای بیان شرح تحصیلی و وضعیت آن جملات روبرو را استفاده کنید: I have BA in (?)، I have MA in (?)، I hold PHD in (?)

شرایط خواندن متون انگلیسی در مصاحبه دکتری

یکی از پارامترهای مثبتی که هر داوطلب می تواند از جلسه مصاحبه بدست آورد، درست خواندن و درک کامل پاراگرافی است که استاد مربوطه برای تعیین میزان توانمندی او در زبان انگلیسی تعیین می کند.

همچنین داشتن مدارک لازم برای مصاحبه دکتری و آماده کردن آن ها به زبان انگلیسی نیز می تواند در هنگام درخواست استاد، مفید و موثر واقع شود.

داوطلبانی که تسلط کافی به زبان انگلیسی دارند می توانند به راحتی در این مصاحبه شرکت کرده و پاسخ سوالات استاد را بدهند و در قسمتی که مرتبط با خواندن متن انگلیسی و فهم دقیق آن است، سربلند بیرون بیایند.

سوالات انگلیسی رایج در مصاحبه دکتری

در قسمت های قبلی اشاره کردیم که در جلسه مصاحبه با ورود داوطلب، استاد اقدام به پرسش سوالاتی می کند که ماهیت انگلیسی دارند و پیرامون مشخصات فردی داوطلب است.

برخورداری از این نمونه سوالات مصاحبه دکتری می تواند نقش مهمی در آمادگی قبلی برای پاسخگویی به آنان در زمان مصاحبه داشته باشد.

به همین منظور سوالاتی که ممکن است پیش از شروع شما برای معرفی خودتان، استاد مطرح کند را در زیر جمع آوری کرده ایم:

  • لطفا خودتان را معرفی کنید: Please introduce yourself
  • درباره خودتان به من بگویید: Tell me about yourself
  • اهداف جدید شما برای تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ What are your new goals for your PhD?
  • میزان تسلط شما بر روی موضوعات تحصیلی به چه میزانی است؟ The extent to which you have mastered the subject matter

مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی

میزان اعتبار مدرک زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری

داشتن مدرک زبان و شرکت در کلاس های فشرده و ترمیک موسسات زبان می تواند نقش مهمی در دستیابی به موفقیت در زمان مصاحبه داشته باشد. این امتیاز سبب می شود تا نمراتی که داوطلب برای رسیدن به حد مطلوب به آن نیاز دارد جبران شود.

می توان گفت تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری و داشتن نمرات عالی در این مدارک، سبب جلب اعتماد استاد پیرامون توانمندی داوطلب می شود.

از جمله مدارک زبانی که مد نظر استاد در این مرحله قرار می گیرد موارد زیر است:

  • مدرک زبان آیلتس
  • مدرک زبان تافل
  • مدرک زبان دانشگاه تهران
  • مدرک زبان MSRT
  • مدرک زبان تولیمو
  • مدرک زبان EPT
  • مدرک زبان MHLE

نمونه متن معرفی به زبان انگلیسی برای مصاحبه دکتری

در جلسات مشاوره مصاحبه دکتری کارشناسان تحصیلی اقدام به تنظیم متون معرفی برای داوطلبان می کنند که متناسب با نوع و نیاز داوطلب این متون متفاوت است.

اما متن زیر به عنوان یک متن معرفی کلی، همواره مورد استفاده داوطلبان شرکت در مصاحبه دکتری قرار می گیرد:

At first I wanted to thank you for giving me the opportunity to introduce myself. I want to talk about my educational experiences. I am proud to be invited to this prestigious university for an interview and to provide my educational and research details to the most prominent professors in this field.

My name is ……….. . I graduated ……… .. (University name) University with a bachelor’s degree. In ……… .. (your field) in ……… .. (year). I also completed my master’s degree in ……… .. (your field) at ……… .. University in ……… .. (year). As a graduate student at the M.A. level, I have taken courses to develop my theoretical understanding of the various perspectives on the field.

I successfully defended my master’s thesis. My dissertation was about ………… … I was able to pass test ……… .. (English test name) with a high score. In addition, I have been a university instructor for more than 3 years.

در ابتدا می خواستم تشکر کنم به خاطر فرصتی که به من دادید برای معرفی خودم. من می خواهم در مورد تجربیات تحصیلی خود صحبت کنم. مفتخرم که برای مصاحبه به این دانشگاه معتبر دعوت شده و مشخصات آموزشی و پژوهشی خود را در اختیار برجسته ترین اساتید این رشته قرار می دهم.

اسم من هست ……….. . من فارغ التحصیل ……….. ( نام دانشگاه ) دانشگاه با مدرک کارشناسی. در ……….. (رشته شما) در ……….. (سال). من همچنین دوره کارشناسی ارشد خود را در ……….. (رشته شما) در دانشگاه ……….. در ……….. (سال) به پایان رساندم. به عنوان دانشجوی فوق لیسانس در سطح M.A، دوره ها را گذرانده ام تا درک نظری خود را از دیدگاه های مختلف این رشته توسعه دهم.

من از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موفقیت دفاع کردم. پایان نامه من در مورد ………….. بود. من توانسته ام آزمون ……….. (نام آزمون انگلیسی) را با نمره بالا قبول شوم. علاوه بر این، بیش از ……….. سال به عنوان مربی دانشگاه هستم.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی آشنا کنیم و پیرامون سوال چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم پاسخ کاملی به شما عزیزان ارائه کنیم.

در صورتی که نیاز به مشاوره های تخصصی در این زمینه دارید و یا راهنمایی های مرحله به مرحله برای موفقیت در مصاحبه دکتری مد نظرتان است، پیشنهاد می کنیم با مشاوران آگاه و با تجربه ما در الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا