معرفی رشته مهندسی هوافضا

مهندسی هوافضا رشته ای است که با هواپیما ها، فضا پیماها و مواردی از این دست سرو کار دارد. مهندسان هوافضا، در ریاضیات، فیزیک، فناوری اطلاعات و زبان انگلیسی قوی هستند و در این علوم استعداد دارند.

محتوای جدول

رشته مهندسی هوافضا از جمله رشته هایی است که اکثر افراد نام آن را شنیده اند اما در مورد خود رشته اطلاعات دقیقی ندارند و حتی بعضا این رشته را با خلبانی یا نجوم یکی می دانند! به همین دلیل لازم دیدیدم در این مقاله به معرفی رشته مهندسی هوافضا بپردازیم.

هدف اصلی رشته مهندسی هوافضا تربیت متخصصانی اکه در امر تحلیل، طراحی و ساخت انواع وسایل پرنده نظیر هواپیما، بالگردها، گلایدرها، موشک ها و ماهواره ها  مهارت لازم را کسب کرده و در این صنعت مشغول به فعالیت شوند.

چهار پایه اصلی این رشته که برآن استوار است، آئرودینامیک، جلوبرندگی، مکانیک پرواز و سازه های فضایی استوار است.

دانشجویان این رشته در طول تحصیل دروس پایه و تخصصی مربوط به این 4 پایه اصلی رشته مهندسی هوافضا را سپری می کنند و بعد از فارغ التحصیلی در صورتی که در این رشته مهارت  لازم را کسب کرده باشند، می توانند وارد بازار کار شوند.

به طور کلی می توان گفت کار مهندس هوا فضا، قبل از خروج هواپیما از کارخانه است و دانشجویان این رشته در مورد خلبانی و نحوه هدایت هواپیما آموزشی نمی بینند.

برای موفق شدن در رشته مهندسی هوافضا چه مهارت هایی لازم است؟

تسلط بر زبان انگلیسی و همچنین تسلط بر نرم افزار های تخصصی این رشته، برای موفق شدن  رشته مهندسی هوافضا و ورود به بازار کار به عنوان یک مهندس هوافضا  الزامی است.

دروس تخصصی رشته مهندسی هوافضا

مقدمه ای بر مهندسی هوافضا، نقشه کشی، دینامیک عمومی، ترمودینامیک 1و2، دینامیک پرواز، تحلیل سازه های هوایی، انتقال حرارت1 ، آئرودینامیک1 و2، طراحی اجزای ماشین 1، مکانیک پرواز،  زبان تخصصی، اصول جلو برنده ها، مکانیک مدارهای فضایی، طراحی سازه های هوایی، طراحی هواپیما 1 و2 ، کارگاه موتورهای هواپیما، مبانی مهندسی برق و آز، کارگاه ورقکاری، طراحی به کمک رایانه، آز مکانیک سیالات، کنترل اتوماتیک، ارتعاشات مکانیکی، مکانیک سیالات، مقاومت مصالح

دانشگاه های دارای کارشناسی رشته مهندسی هوافضا

بر اساس دفترچه انتخاب رشته سال های گذشته، دانشگاه های:

صنعتی ارومیه

صنعتی امیرکبیر

صنعتی شریف

صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

و دانشگاه مالک اشتر در دوره روزانه در رشته مخدسی هوافضا دانشجو می پذیرند.

بازار کار رشته مهندسی هوافضا

فارغ التحصیلان کاردان این رشته با توجه به علمی که در زمینه هوافضا دارند می توانند در صنایع و موسساتی  فعال در حوزه هواپیمایی، موشکی و ماهواره ای فعالیت کنند.

به طور کلی فارغ التحصیلان مهندسی هوافضا می توانند در کلیه موسساتی که در زمینه وسایل پرنده فعالیت می کنند مشغول به کار شوند و به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری، فعالیت کنند.

فارغ از مشاغل تخصصی ذکر شده، مهندسین هوافضا می توانند  در شرکت های هوایی، نیروگاه ها، صنایع نفت و گاز، خودروسازی، در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما،  در صنایع مربوط به طراحی موشک و جنگ افزارها و … مشغول به کار شوند.

نکته

با همه این تفاسیر، متاسفانه در کشور ما مهندسی هوافضا از کانال صحیحی جذب صنعت و حوزه های مربوطه نمی شوند و پراکندگی در این رشته بسیار زیاد است.

در صورتی که این افراد بتوانند جذب صنایع و مشاغل مربوطه شوند، بازار کار رشته مهندسی هوافضا، خوب است.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

اگر می خواهید اطلاعات کامل تری در مورد معرفی رشته مهندسی هوافضا کسب کنید می توانید با کارشناسان و مشاورین تحصیلی ما در الو سلام مشاور تماس بگیرید و اطلاعات کامل تر در این زمینه را از آن ها بخواهید. همچنین مشاوران ما در امر مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی همواره همراه شما خواهند بود.

  • آیا دانشگاه آزاد هم در رشته مهندسی هوافضا دانشجو می پذیرد؟
  • آیا با مدرک لیسانس مهندسی هوافضا می توان وارد بازار کار این رشته شد؟
  • بازار کار مهندسی هوافضا در کدام کشورهای اروپایی بهتر است؟
  • آیا از رشته تجربی می توان وارد رشته مهندسی هوافضا شد؟
  • آیا برای خلبان شدن، باید در رشته مهندسی هوافضا تحصیل کرد؟

برای آگاهی از:

معرفی رشته مهندسی معماری

معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

 معرفی رشته مدیریت صنعتی 

معرفی رشته مهندسی پزشکی

معرفی رشته مهندسی نفت

را مطالعه فرمایید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا