کارشناس رسمی دادگستری رشته حقوق – منابع آزمون 1403

کارشناس رسمی دادگستری رشته حقوق
محتوای جدول

کارشناسان رسمی افرادی هستند که از نظرات تخصصی ایشان در دادگاه ها استفاده می‎شود.

دو ارگان کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه به ترتیب آزمون های کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه را برای جذب کارشناسان رسمی برگزار می کنند.
در مواردی که بررسی یک پرونده نیازمند به دانش تخصصی یا تجربه خاصی باشد که قضات فاقد آن باشند ایشان مورد را به کارشناسان رسمی دادگستری (کانون کارشناسان) یا کارشناسان رسمی قوه قضائیه (کارشناسان ماده 187) ارجاع می‎دهند و پس از اخذ نظر ایشان رای نهایی را صادر می‎کنند.

 دانش آموختگان رشته حقوق نیز مانند بسیاری از رشته ‎‎ها در صورت داشتن تجارب مفید در تخصص‎های مختلف می‎توانند در آزمون‎های کارشناس رسمی در رشته حقوق شرکت کرده و در صورتی قبولی و گذراندن دوره ی کار آموزی پروانه کارشناس رسمی قوه قضائیه یا دادگستری در رشته حقوق را دریافت نمایند.

لازم به ذکر است که تفاوتی بین کارشناسان دادگستری و قوه قضائیه از نظر صلاحیت‎های شغلی وجود ندارد اما معمولا افراد عضو کانون به دلیل قدمت و سوابق کانون کارشناسان، بین حقوقدانان از استقبال بیشتری برخوردار هستند. همچنین گفته می شود که این دو ارگان قصد برگزاری آزمون کارشناس رسمی مشترک قوه قضائیه و کانون کارشناسان را دارند.

با توجه به تنوع مشاغل حقوقی و گستره‎ ی بسیار زیاد قوانین در حوزه ‎های مختلف، تخصص‎های مختلف بر اساس حوزه‎ ی کاری ایشان برای کارشناسان تفکیک شده است که شامل حیطه‎ های حوزه حقوق خانواده (کارشناسان تعیین نفقه)، حقوق تجارت (کارشناسان حمل و نقل)، حقوق ثبت (امور ثبتی) و حقوق مالکیت فکری (کارشناسان ثبت شرکت‎ها، علائم تجاری و اختراعات) است.

کارشناس رسمی دادگستری رشته حقوق

رشته ‎های کارشناس رسمی دادگستری رشته حقوق

همانطور که اشاره شد به دلیل وسعت دانش حقوق و گوناگونی تخصص‎های مربوط به آن، کارشناسان تحصیل کرده در رشته حقوق در چهار تخصص مختلف مشغول به ارائه نظارت کارشناسی به دادگستری‏‎ها خواهند شد که آزمون جذب هر یک از این تخصص‎ها نیز هر دو یا سه سال یک بار حسب مورد توسط شورای عالی کارشناسان رسمی یا قوه قضائیه برگزار می‎شود.

در مقاله حاضر به معرفی مختصر هر یک از این رشته ‎ها و زمینه کاری آنها خواهیم پرداخت و برای اطلاع از جزئیاتی شامل نحوه ‎ی پذیرش، منابع آزمون، شرایط آزمون و… در خصوص هر یک از آنها می‎‎تواند به مقاله اختصاصی که در سایت الو سلام مشاور در مورد آنها نوشته شده است مراجعه بفرمایید.

کارشناس رسمی دادگستری رشته‎ ی تعیین نفقه

دارندگان مدرک کارشناسی که در زمینه ‎ی حقوق خانواده حداقل 5 سال فعالیت‎های مستمر عملی، علمی پژوهشی یا تدریس داشته‎‎اند می‎توانند در آزمون کارشناس رسمی رشته ی تعیین نفقه شرکت کرده و بعد از گذراندن مراحل پذیرش از نظرات کارشناسی ایشان در خصوص تعیین نفقه، مهر المثل، ارش البکاره و… استفاده خواهد شد.

این معمولا آزمون هم توسط کانون و هم توسط قوه قضائیه برگزار می شود.

کارشناس رسمی دادگستری رشته ‎ی امور ثبتی

رشته دیگر برای داوطلبان‎ کارشناس رسمی دادگستری یا قوه قضائیه برای دانش آموختگان رشته حقوق، کارشناس رسمی امور ثبتی است.

افراد شاغل یا بازنشسته در دفاتر اسناد رسمی، اداره ثبت اسناد ، سردفتران یا دفتریاران و به طور کلی تمامی افرادی که دارای سابقه کار مفید در زمینه‎ ی حقوق و اسناد ثبتی به خصوص ثبت ملکی بوده اند می توانند بعد از شرکت و قبولی در آزمون و مصاحبه پروانه این رشته را دریافت نمایند.

کارشناس رسمی دادگستری رشته‎ ی حمل و نقل (ترابری)
امروزه حقوق حمل و نقل به خصوص حقوق حمل و نقل تجاری (عموما دریایی) تبدیل به یکی از پر طرفدارترین زمینه‎ های رشته‎ ی حقوق شده است و دانش آموختگان این رشته بسیار مایلند که در گمرکات، پایانه‎ های ترابری تجاری، فرودگاه‎ ها و حتی بانک‎های تخصصی مشغول به کارهایی در زمینه حمل و نقل شوند.

افراد شاغل در این زمینه‎ ها به شرط داشتن حداقل 5 سال سابقه کار می توانند برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی رشته حمل و نقل اقدام کنند.

کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکت‎ها، علائم تجاری و اختراعات

متخصصین حوزه مالکیت فکری و فعالین حوزه ثبت شرکت که آشنایی کامل با قوانین تجارت، لایحه اصلاح قانون تجارت، قوانین حوزه ثبت اختراعات و اکتشافات و علائم تجاری دارند می‎توانند در دادگستری‎ها به کارشناسی دعاوی حوزه پتنت (اختراعات داخلی و خارجی)، سواستفاده از نام و علایم و برندهای تجاری و… بپردازند.

بدین منظور لازم است واجدین شرایط در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت‎ها علائم تجاری و اختراعات شرکت نموده و پس از طی مراحل قانونی پروانه این رشته را دریافت نمایند.

داوطلبین شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته حقوق ، برای اطلاع از جزئیات آزمون شامل زمان ثبت نام آزمون، رشته ها و تخصص ها، زمان برگزاری، زمان اعلام نتایج، چگونگی سوالات، آزمون شفاهی یا همان مصاحبه، طول دوره کارآموزی و مسائل دیگر می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط بوده و سوالات خود را با آن ها در میان بگذارند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا